Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Europejskie sieci handlowe znów na celowniku inwestorów

Solidny wzrost zysków, rosnące ceny żywności i ekspozycja na niektórych szybko rozwijających się wschodzących rynkach - wszystkie te czynniki mogą przesądzić o tym, iż już niebawem spółki z tego sektora znajdą się na celowniku inwestorów - informuje Reuters.

Europejskie sieci handlowe znów na celowniku inwestorów
fot. carrefour.phototheque.biz

Autor: Źródło: onet.pl za Reuters
Data: 29-01-2010, 18:37

W ubiegłym roku firmy z sektora detalicznej sprzedaży żywności, takie jak francuski Carrefour czy brytyjskie Tesco, straciły swoją tradycyjną premię wyceny w stosunku do akcji innych spółek notowanych na europejskich giełdach. Inwestorzy przestawili się bowiem na kupowanie akcji tych przedsiębiorstw, które - w ich ocenie - miały w większym stopniu skorzystać na ożywieniu gospodarczym.

Jak jednak wynika z analiz firmy Bernstein, od tamtego czasu notowania przedsiębiorstw z tej branży zdołały odrobić część strat i obecnie wskaźnik cen akcji tych spółek do prognozowanych zysków jest o około 3 proc. wyższy niż dla całego rynku. Tym niemniej jest to i tak znacznie poniżej notowanej w długim horyzoncie czasowym średniej premii w wysokości 14 procent.

Z kolejnych danych wynika, że ożywienie gospodarcze jest niezbyt pewne i ma dość słabe podstawy. To zaś oznacza, że zazwyczaj solidny - chociaż raczej mało spektakularny - wzrost zysków detalicznych sprzedawców żywności czyni ten sektor coraz bardziej atrakcyjnym w oczach inwestorów.

Brytyjska gospodarka zanotowała w ostatnim kwartale 2009 roku 0,1 proc. wzrostu PKB rok do roku - po 18 miesiącach recesji. Niemiecka gospodarka - zanotowała w tym samym okresie zerowy wzrost gospodarczy.

- Przy obecnych poziomach wskaźników, uważamy, że sektor ten staje się coraz bardziej atrakcyjny, zwłaszcza w świetle dynamiki zysków. Prognozujemy bowiem szybki ich wzrost w trakcie 2010 roku - mówi Matthew Truman, analityk Nomura. Truman niedawno zmienił rating dla spółek z europejskiego sektora detalicznej sprzedaży żywności: ze „zniżkowy" na „zwyżkowy".

Dla grup supermarketów pozytywnym bodźcem może okazać się ponowny wzrost cen żywności, do którego może dojść w dalszej części roku.

W 2009 roku sprzedawcy żywności na całym świecie bardzo boleśnie odczuli spadek cen żywności. Na niektórych rynkach - takich jak Stany Zjednoczone czy Francja - ów deflacyjny trend zaowocował brutalnymi wojnami cenowymi. Spadek wartości sprzedaży firmy starały się bowiem zrekompensować wzrostem wolumenu sprzedaży.

Chris Hogbin, analityk Bernstein, podkreśla jednak, że przygotowywany przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy wskaźnik cen produktów spożywczych, który spadł o 21 procent w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2009 roku, w ostatnim kwartale ubiegłego roku zaczął zwyżkować.

więcej informacji:

Casino RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • LOLIKA 2010-02-05 09:03:39
    Szanowny Autorze artykulu, deflacja cen jest decyzja supermarketow, a roznice sa wyrownywane kosztem dostawcow. Wiec nie mowcie tutaj o bolu supermarketow spowodowanym spadkiem zywnosci! Co za niekompetentna papka. (odsylam do prasy miedzynarodowej i raportow analitykow typu mintel)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.21.83
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!