Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Format convenience coraz bardziej przenika się z formatem dyskontowym

Widocznym trendem na rynku handlowym jest elastyczność. Przenikają się formaty convenience z dyskontami. Sklepy convenience parę lat temu były bardzo drogie. Dyskonty już nie są takie tanie i chcą wchodzić w coraz mniejsze formaty - tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Andrzej Kondys, Senior Director Convenience & Marketing Statoil Fuel & Retail Polska.

Format convenience coraz bardziej przenika się z formatem dyskontowym
Andrzej Kondys, Senior Director Convenience & Marketing Statoil Fuel & Retail Polska

Autor: ŁS, PJ, portalspozywczy.pl
Data: 17-11-2014, 14:11

Jakie trendy zauważa pan na rynku handlowym? Które ze zjawisk, jakie na nim zachodzą, są najciekawsze?

Tym, co da się wyraźnie zauważyć, jest przenikanie się konceptów handlowych. Zostało to trafnie przepowiedziane już jakiś czas temu. Pamiętam, że jeszcze w mojej poprzedniej firmie (Jeronimo Martins - red.) prezes zapowiedział, że w przyszłości nie będzie dyskontów, nie będzie supermarketów, będą po prostu sklepy spożywcze. Widzimy ten trend coraz bardziej. Widać to zarówno po działaniach sklepów z wyższej półki, takich jak Alma, które mocno schodzą z ceną przynajmniej w ofercie promocyjnej. Mocno w kierunku dyskontów „przepozycjonowały się" supermarkety. Z drugiej strony, w ostatnich latach widać mocne tupnięcie nogą dyskontów w zakresie kategorii świeżych- pojawiły się w nich najpierw świeże warzywa i owoce, z własną centralną dystrybucją. Później pojawiły się świeże wędliny i mięso.

Przez lata to dyskonty wyznaczały trendy, bo hipermarkety miały wszystko, jeżeli np. chodzi o pakowane produkty, jednak w absurdalnych cenach. Największe sklepy wyspecjalizowały się w sprzedaży z obsługą. Jeżeli chodzi o produkty pakowane, to dyskonty wyznaczyły trend, wymuszając postęp w produkcji i obniżając zdecydowanie ich cenę. Dzisiaj jest ona porównywalna do produktu luzem, a jednak produkt pakowany wydaje się bezpieczniejszy, z konkretną datą przydatności i gwarancją, że nikt go nie dotykał. Co ważne, produkt pakowany umożliwia dystrybucję bezobsługową, co obniża koszty.

Kolejnym etapem ewolucji asortymentu w dyskontach były świeże ryby i rozwój półki z winami. To, co ostatnio jest bardzo intensywnie reklamowane, to świeże pieczywo.

Pod koniec XX wieku mówiło się, że wkrótce wszystko będzie pakowane, że bułki będą sprzedawane po 10 sztuk, tak jak było to w Aldim. Prorokowano, że rynek pójdzie w tym kierunku, że przejdziemy jak Wielka Brytania na pieczywo tostowe i będziemy kupować chleb raz na miesiąc, mrozić go, i później sobie odświeżać. Mówiono, że warzywa koniecznie muszą być pakowane w worki 0,5-1 kg. Tymczasem w ostatnich latach widać renesans kupowania na wagę, kupowania luzem. Dyskonty, jako pierwsze zrezygnowały z pchania sprzedaży produktów z długim okresem przydatności. Przeszły na dostawców lokalnych, jednocześnie oferują wypiek pieczywa w sklepie. Do tego trendu doszło jeszcze sprzedawanie cukierków, rodzynek i ciastek na wagę. To oznacza powrót do korzeni i renesans „handlu tradycyjnego".

więcej informacji:

Andrzej Kondys RSS ALERT    /    Statoil RSS ALERT    /    Alimentation Couche-Tard RSS ALERT    /    stacje paliw RSS ALERT    /    oferta sklepowa na stacjach paliwowych RSS ALERT    /    sklepy na stacjach paliw RSS ALERT    /    sklepy convenience RSS ALERT    /    sklepy convenience w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • yzy123 2014-11-18 17:41:14
    trochę dziwna teza... sklepy convenience to od zawsze alkohol plus produkty impulsowe a cała reszta asortymentu droższa o 50% zbiera kurz na półkach.. i niby w jaki sposób to się ostatnio zmieniło, może jakieś twarde dane?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.15.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!