Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Galerie handlowe w dołku przez pandemię, inflację i wojnę

Centra zmagają się ze spadkiem obrotów i rosnącymi kosztami – pisze w środę "Dziennik Gazeta Prawna".
  • Autor: PAP
  • Data: 30-03-2022, 08:45
Galerie handlowe w dołku przez pandemię, inflację i wojnę
Obecna sytuacja gospodarcza powoduje, że Polacy zaczęli oszczędzać na zakupach/ fot. Unsplash

"Ubiegły rok dawał nadzieję na powrót wyników w galeriach handlowych sprzed pandemii. Od maja wzrosła ich odwiedzalność, czyli liczba klientów, a wraz z nią obroty. W efekcie obroty w ośmiu ostatnich miesiącach ub.r. były takie same jak w podobnym okresie 2019 r. - to nadal punkt odniesienia dla branży" - pisze w środę "DGP".

Jednak - jak informuje gazeta - styczeń i luty tego roku przyniosły odwrócenie korzystnego trendu.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

"W pierwszym miesiącu tego roku liczba odwiedzin była o 10,3 proc. mniejsza, a obroty o 13,4 proc. niższe w porównaniu ze styczniem 2019 r. Luty przyniósł obniżkę odwiedzalności o 11 proc. - wynika z najnowszych danych Polskiej Rady Centrów Handlowych" - pisze "DGP".

Informacje o obrotach centrów w lutym będą znane w kwietniu. Zdaniem ekspertów wiele wskazuje, że powtórzyła się sytuacja ze stycznia. Jedna z przyczyn: omikronowa fali pandemii sprawiła, że wielu Polaków było w domach na kwarantannie lub w izolacji.

Dyrektor generalny PRCH Krzysztof Poznański wskazuje w rozmowie z "DGP", że nie bez znaczenia pozostaje sytuacja gospodarcza, która wpływa na nastroje konsumenckie.

"Polacy dotknięci przez inflację i rosnące stopy procentowe ograniczyli w pierwszych miesiącach tego roku wydatki na zakupy" - mówi.

Pod koniec lutego zakupy w centrach handlowych ograniczyła też wojna w Ukrainie. W pierwszych dniach Polacy zajmowali się udziałem w zbiórkach i kupowali artykuły pierwszej potrzeby, rezygnowali zaś z nowych ubrań czy sprzętu domowego, a to właśnie tego rodzaju sklepy w większości są zlokalizowane w galeriach. Potwierdziły to dane GUS o sprzedaży detalicznej. W cenach stałych w lutym w kategorii odzież i obuwie była ona zaledwie o 2,6 proc. większa niż rok wcześniej. W segmencie mebli, AGD i RTV był spadek o 4,4 proc.

Paweł Kapłon, szef rady nadzorczej sieci Tatuum, członek zarządu Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług ocenia, że koszty obecności w galeriach są niestosownie wysokie.

"Rentowność sklepów zlokalizowanych na terenie centrów handlowych jest w wielu punktach przeszłością. Stąd też obecność w centrach handlowych staje się często ekonomicznie nieopłacalna" - dodaje.

"DGP" wskazuje, że już w ubiegłym roku wiele marek ograniczyło sieć sprzedaży. Robili tak najwięksi, jak LPP czy CCC, ale też mniejsi gracze, jak Kazar, Gino Rossi, Zara czy H&M. Kilka, podobnie jak w 2020 r., wycofało się w ogóle z polskiego rynku. Mowa m.in. o Promod czy Tape à l'oeil. Z roku na rok coraz mniej nowych sieci pojawia się na naszym rynku. Przed pandemią było to ok. 20 firm rocznie. Teraz kilka. Eksperci zaznaczają, że jeśli już pojawiają się nowe marki, to z reguły są to nowe koncepty firm już obecnych w Polsce. Przykładem jest Half Price, należące do CCC.

W części - pisze gazeta - za tę sytuację odpowiada rozwój sprzedaży internetowej, na którą pozytywny wpływ wywarła pandemia. Pięć lat temu jej wartość szacowano na 27 mld zł. Przed pandemią już na 70 mld zł. A dziś na 100 mld zł - wynika z raportu firmy Gemius "E-commerce w Polsce 2021".

Nowy konsument na rynku spożywczym

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!