• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

GfK Polonia: W tym roku tylko dyskonty zanotowały wzrosty

Każdy kto myśli o biznesie, projektuje go, musi rok 2020 oznaczyć jako coś niespodziewanego, coś co wymyka się z podstaw planowania - powiedział Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK Polonia na debacie podczas FRSiH 2021.


  • Autor: Roman Wieczorkiewicz
  • Data: 09-11-2021, 18:58
GfK Polonia: W tym roku tylko dyskonty zanotowały wzrosty
Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK Polonia

- Pierwszy przypadek Covid, przypadek skierowany do szpitala to pierwszy tydzień marca 2020, a potem rzeczywistość przyspieszyła jak roller coster. Starając się podsumować jak wyglądały te dwa lata to przede wszystkim wyglądały niezmiernie dziwnie, niezmiernie szybki oraz zweryfikowały kto w biznesie ma pomysł, umie skutecznie działać i reagować, ma sprawne kadry zarządcze, a kto tak naprawdę miał szczęście, bo wiele firm zakończyły działalność bo nie podejmowały decyzji. Ale były też przypadki, gdzie zarządczość nie miała znaczenia - zaznaczył.

Zakupy polskich gospodarstw domowych

- Patrząc na FMCG i analizując co widzieliśmy w zakupach polskich gospodarstw domowych, to możemy powiedzieć, że rok 2020 przyniósł polskiemu handlu wiatr w żagle. Nikt nie planował, że wzrost będzie tak duży. Monitorujemy rynek warty 170 mld złotych, roku do roku widzieliśmy wzrost o 8 proc. w zakupach Polaków. Było to spowodowane tym, że nie ludzie nie mieli nic innego do robienia jak iść do sklepów, gdy już można było. Sklepy pozostały otwarte - mówił Szymon Mordasiewicz.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zaznaczył, że był pewien moment, gdy pojawiły się braki na półkach, ale to był naprawdę moment.

- Trzeba podkreślić, że polski handel zrobił naprawdę dobrą robotę zabezpieczenia nastrojów społecznych takimi dobrami, jakie mogły być wówczas dostępne. - Kiedy pojawia się głód, to rodzą się demony, a do tego nie doszło, bo łańcuchy logistyczne zlikwidowały szybko luki i zachowana została ciągłość dostaw - podkreślił.

Każdy format handlu rósł w 2020 roku

Jego zdaniem, w roku 2020 każdy format, który miał właściwą propozycję dla konsumenta rósł. Covid wniósł nowe wymiary - pierwszy związany z bezpieczeństwem, polscy konsumenci chcieli minimalizować swoją ekspozycję na potencjalne zagrożenie.

- Wszystkie formaty zanotowały duży wzrost sprzedaży względem roku 2019. Wielu konsumentów rezygnując z różnorodności wybierało robienie zakupów tylko w jednym miejscu. To był doby czas dla formatów oferujących pełen koszyk - supermarkety, dyskont, małe formaty - wszyscy zanotowali wzrosty - mówił.

Rok 2021 przyniósł wzrosty tylko dyskontom

Inaczej sprawa wygląda w 2021 roku, gdzie są już otwarte galerie handlowe, restauracje wróciły do życia. Analizując pierwsze trzy kwartały bieżącego roku względem trzech kwartałów 2020, to wzrosły tylko dyskonty. 

-  To dobra wiadomość dla konsumentów, gdyż są tam niższe ceny, sporo promocji - dyskonty bardzo agresywnie wykorzystały ten czas. Dla reszty biznesu, to pewne zagrożenie bo w pozostałej części rynku trzeba oczekiwać mniejszych wzrostów, trzeba efektywniej pracować z dostawcami - to duże wyzwanie, zwłaszcza przed mniejszymi formatami. Jednak w dalszym ciągu małe formaty są w lepszym miejscu niż były w 2019 roku, co pokazuje, że mają swój pomysł - mówił Szymon Mordasiewicz.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!