• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Grupie Bomi ciążą czynsze w euro i nierentowne nowe placówki

Wyniki spółki za IV kwartał były bardzo słabe. Nawet po uwzględnieniu jednorazowych kwestii związanych z konsolidacją i reorganizacją Grupy, zdecydowanie pogorszyła się rentowność operacyjna samego Bomi, co wynika głównie ze strat nowych placówek - informują analitycy DM Millenium.
  • Autor: portalspozywczy.pl za DM Millenium
  • Data: 03-04-2009, 21:07

Wyniki Bomi za IV kwartał były bardzo słabe na poziomie zysków, częściowo z uwagi na zdarzenia jednorazowe. Przychody ze sprzedaży dla całej Grupy wzrosły o 148,8 proc. r/r do 383,4 mln zł, na co wpływ miała konsolidacja Rabatu i Rastu (samo Bomi zanotowało wzrost przychodów o 42,9 proc. r/r do 220,3 mln zł).

Na jednorazowe koszty składało się między innymi przeszacowanie wartości majątku obrotowego w wysokości 22,1 mln zł (w tym odpis aktualizujący należności 9.8 mln zł), odpis aktualizujący oprogramowanie (ok. 1mln zł) oraz rezerwa na zmianę oprogramowania back office (2,8 mln zł). W całym IV kwartale spółka szacuje, że sumaryczne koszty konsolidacyjne i odpisy jednorazowe wyniosły 25,9 mln zł.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Wysokie pozostałe koszty operacyjne obciążyły również wyniki jednostkowe (w kwocie 22 mln zł). Niemniej jednak zysk na sprzedaży w wynikach jednostkowych jest wyjątkowo słaby w statystyce rocznej (0,4 mln zł vs. 13,6 mln zł przed rokiem).

W pewnym stopniu wynikało to ze spadku marży brutto na sprzedaży z 29,1 proc. do 25,5 proc. Wyników nie poprawił nawet fakt otwarcia czterech placówek, co dotychczas poprawiało nieco rentowność (bonusy za zatowarowanie). Cała Grupa osiągnęła stratę operacyjną w wysokości 13,6 mln zł. Z uwagi na wysokie koszty finansowe i podatek, strata netto wyniosła blisko 18 mln zł.

Według przedstawicieli DM Millenium negatywnie na wyniki spółki w bieżącym roku będzie wpływał słaby złoty oraz znaczny wzrost cen energii (koszty energii stanowią kilkanaście mln zł rocznie). Szacujemy, że te koszty mogą wzrosnąć nawet o 7-10 mln zł r/r (umowy wynajmu w ok. 45 proc. oparte są o płatności w euro).

Uważamy, że przynajmniej w średnim terminie renegocjacja umów najmu w centrach handlowych będzie trudna do osiągnięcia. Jeżeli słaby złoty utrzyma się w dłuższym terminie taka możliwość staje się bardziej realna.

W bieżącym roku można oczekiwać pierwszych efektów synergii po przejęciu Rastu i Rabatu. Poza większą skalą działania (niższy udział kosztów stałych) głównej poprawy rentowności można spodziewać się dzięki renegocjacjom umów z producentami i dystrybutorami. Spółka zakłada docelowo poprawę o ok. 3 p.p. Ponadto, część kosztów można ograniczyć poprzez unifikację warunków zaopatrzeniowych w Grupie, zakupy poprzez własne centra dystrybucyjne oraz poprawę rotacji kapitału obrotowego.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!