• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

GUS: Panga i Actimel pozwolą monitorować tzw. koszyk inflacyjny

Ryba Panga, odtwarzacz mp3, Actimel i ciśnieniowy ekspres do kawy - takie m.in. produkty Główny Urząd Statystyczny umieścił w tzw. koszyku inflacyjnym. To ich ceny pomogą określić wskaźnik inflacji w Polsce - pisze "Rzeczpospolita".
  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 30-03-2009, 17:39

Urząd po raz pierwszy od 20 lat zdecydował się ujawnić, jakich zmian dokonał na liście około 1800 produktów i usług, według których wylicza inflację. Jej wskaźnik kalkulowany jest na podstawie cen tych produktów, które Polacy kupują najchętniej. - Powstaje na podstawie badań budżetów domowych i określa strukturę konsumpcji około 37 tysięcy gospodarstw domowych - mówi "Rz" Jolanta Lesiuk z GUS.

Na podstawie koszyka dowiemy się też, jak dużo Polacy wydają na poszczególne grupy towarów i usług: żywność, transport, użytkowanie mieszkania i inne.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W ostatnich latach spada udział żywności, a rosną wydatki na użytkowanie mieszkania. Jest to pochodną wzrostu czynszów czy cen energii. Więcej wydajemy też na rekreację, kulturę czy wizyty w restauracjach - zaznacza rzecznik GUS Wiesław Łagodziński.

Skład koszyka zmienia się co roku, w styczniu o 1-3 proc. produktów. Jeśli chodzi o produkty, w tym roku, oprócz już wspomnianych trafiły do niego m.in. telewizor plazmowy czy elektroniczny termometr. Spośród usług - m.in. tanie linie i prywatne przedszkola.

Te zmiany, jak wskazuje Jacek Fiederowicz z firmy doradczej KPMG, wynikają z trzech głównych powodów: - Jeden z nich to rozwój technologiczny i wypieranie starszych technologii przez nowe. Jak choćby wymiana telewizorów kineskopowych na LCD i plazmowe - wyjaśnia.

Pojawienie się na liście napojów typu "Actimel" czy wody smakowej wynika, według niego, z dobrze wykreowanej potrzeby rynkowej. - Trzecim czynnikiem jest poprawa sytuacji materialnej i zmiany w stylu życia, czego przejawem może być włączenie do koszyka garnków ze stali nierdzewnej zamiast blaszanych czy wydatków na prywatne przedszkole - zauważa Fiederowicz.

W koszyku nie ma miejsca na sezonowe mody. - Tak było np. z hulajnogami, które, mimo że w pewnym okresie bardzo popularne, nigdy na listę nie trafiły. Nieraz zdarza się jednak, że jakiś produkt wypada, a potem wraca, jak choćby motocykle - tłumaczy Jolanta Lesiuk z GUS.

Dobór produktów w koszyku ujawnia jednak ogólne trendy. Jak wskazuje "Rzeczpospolita", na razie zmiany wprowadzone w Polsce nie wydają się podyktowane kryzysem. Widać go już jednak po wyborach Brytyjczyków. Z ostatnich danych tamtejszego urzędu statystycznego wynika, że chętniej kupują oni np. dania gotowe w dużych opakowaniach zamiast tych dla singli. Jednocześnie spadły wydatki mieszkańców W. Brytanii na jedzenie poza domem - czytamy.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • aga 2010-04-17 12:14:03

    Ciekawy artykuł, ale wie ktoś może gdzie taki skład koszyka inflacyjnego jest publikowany? Nie znalazłam na stronie GUS. Jest tam tylko wyszczególnienie kategorii, ale nie ma konkretnych informacji o produktach, jak np actimel czy woda smakowa. Skoro GUS zdecydował sie je ujawnić to dlaczego nie ma ich na stonie?

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!