Handel detaliczny: 4 modele prowadzenia biznesu
Ponad ¾ retailerów na świecie planuje zmianę modelu biznesowego w ciągu najbliższych 5 lat, by utrzymać się na rynku. Jest to kluczowy wniosek z najnowszego raportu OC&C Strategy Consultants High Velocity Retail, przygotowanego we współpracy z World Retail Congress. Które modele biznesowe są drogą do ponadprzeciętnych wyników i długofalowej przewagi rynkowej?

Najnowszy raport OC&C przygotowany we współpracy z World Retail Congress 2019 pozwala wyraźnie stwierdzić, że weszliśmy w nowy wymiar światowego handlu detalicznego – High Velocity Retail. Raport został przygotowany w oparciu o analizę 1000 czołowych retailerów na świecie oraz wzbogacony o szereg osobistych wywiadów z Prezesami globalnych firm detalicznych.
Nową rzeczywistość dostrzega już większość retailerów, wśród których ¾ deklaruje, że model biznesowych ich firm będzie musiał zmienić się w ciągu najbliższych 5 lat, aby mogli dalej funkcjonować na rynku. W odpowiedzi na tą potrzebę Raport High Velocity Retail prezentuje cztery rodzaje zwycięskich modeli biznesowych, które stosują najlepsi detaliści na świecie, osiągając tym samym ponadprzeciętne wyniki finansowe – ich zyski rosną 5 razy szybciej niż konkurencji!
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Model 1 – Lider Wartości
Pierwsza grupa detalistów koncentruje się na nieustannym wzroście skali działalności i integracji pionowej w celu poprawy efektywności kosztowej łańcucha dostaw. Dzięki tym zabiegom są w stanie zaoferować swoim klientom najlepszą cenowo ofertę produktową. Jednak konkurowanie wyłącznie w oparciu o cenę i nieustanne otwieranie nowych punktów sprzedaży przestaje wystarczać ze względu na rosnącą transparentność i porównywalność ofert, a także rosnącą trudność w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji.
Dlatego też firmy te są zmuszone do redefinicji sposobu myślenia o rynku w kierunku modelu lepszego wykorzystania efektu skali i silnych skojarzeń z marką, które już wypracowały. Najlepsi gracze rynkowi w tym modelu przestają koncentrować się na zabieganiu wyłącznie o udziały rynkowe swojej oferty produktowej, ale diagnozują i wychodzą naprzeciw innym potrzebom swojego klienta końcowego. Firmy takie odchodzą od klasycznej definicji punktu sprzedażowego, oferując swoim klientom dodatkowe usługi. Dobrym przykładem takiej działalności jest świadczenie usług pocztowych, oferowanie możliwości spożycia posiłku na miejscu przygotowanego z wybranych przez siebie produktów, możliwości zamówienia kawy i szybkiej przekąski na wynos czy wręcz kupienia zagranicznej wycieczki. W przypadku niektórych retailerów zabiegi te pozwalają na wygenerowanie dodatkowych 25-50% przychodów z tej samej bazy klientów przy praktycznie minimalnych dodatkowych nakładach finansowych.
Model 2 – Customer Solutions

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.