Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Handel: Na co powinni zwracać uwagę franczyzobiorcy?

Od wielu dziesięcioleci handel detaliczny korzysta z dobrodziejstwa dynamicznej ekspansji dzięki zastosowaniu systemu franczyzy. Dla  obu stron, franczyzodawcy i franczyzobiorcy bliska i ciągła współpraca musi zapewnić godziwy zysk – mówi dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Wojciechowicz, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.

Handel: Na co powinni zwracać uwagę franczyzobiorcy?
Andrzej Wojciechowicz, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting. Fot. PTWP

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 30-03-2020, 15:09

- Każdy model z proponowanych przez organizatorów systemów jest inny. Dlatego przyszły uczestnik podczas wyboru oferty współpracy musi bardzo rozważnie i dokładnie przeanalizować przedkładane propozycje i to nie tylko pod kątem zapisów umowy lecz również, a może przede wszystkim, warunków handlowych zawartych w OWD lub OWW( Ogólne Warunki Dostawy lub Współpracy) - tłumaczy Andrzej Wojciechowicz, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.

- Jeżeli proponowana umowa jest rzeczywiście umową franczyzy, a więc oparta na bliskiej i ciągłej współpracy na bazie sprawdzonego systemu sprzedaży przy zachowaniu niezależności formalnej i finansowej, szanse na sukces są większe. Takie rozwiązania proponować mogą jedynie podmioty prowadzące swoje własne sklepy w proponowanym formacie - dodaje.

Jego zdaniem najlepiej, jeżeli są to duże sieci handlowe, ponieważ osiadają one doświadczenie w handlu detalicznym i proponowane rozwiązania na ogół zapewniają godziwą marżę pod warunkiem zachowania dyscypliny w zakresie oferowanego systemu. - Nie zawłaszczają sobie części marży brutto sklepu, ponieważ ich profit płynie ze zwiększenia efektu skali przy zakupach oraz pomniejszeniu udziału kosztów stałych w ich własnym rachunku wyników. Taką politykę stosuje z powodzeniem Carrefour i to w kilku formatach handlowych. Zapewniło to tej sieci dynamiczny przyrost placówek w ostatnich latach - mówi ekspert.

Tłumaczy, że inaczej wyglądają propozycje umów z sektora hurtowego i dystrybucyjnego. - Oferenci systemu nie są detalistami lecz dostawcami. Z założenia, na samym początku istnieje już konflikt interesów. Dystrybutorzy przede wszystkim chcą realizować swoją marżę, korzyści dla partnera stoją na drugim miejscu. Poza tym nie posiadając własnych sklepów, nie mogą zapewnić wiarygodności systemu. Choć z drugiej strony moglibyśmy się spodziewać iż po ponad dwóch dekadach nowoczesnego handlu powinni tę wiedzę już posiąść, jeżeli sumiennie współpracowali w tym zakresie ze swoimi partnerami. Trudno tu w obecnej chwili wskazać lidera takiej oferty, choć bez wątpienia GK Specjał i Eurocash rozwijają niezwykle dynamicznie swoje systemy - podkreśla Wojciechowicz.

Dodaje, że jeszcze inaczej toczy się współpraca oparta na wspólnej centrali zakupowej. - W tym wypadku największą korzyścią dla przedsiębiorcy jest polepszenie warunków zakupu, i to nie tylko towarów ale również i szerokiej palety usług. Poza tym organizacje te proponują wspólny wizerunek poprzez logo, wizualizację placówek i kampanie reklamowe. Te atrybuty poprawiają korzystne postrzeganie sklepu na lokalnym rynku. Proponowane powiązanie kapitałowe centrali z franczyzobiorcami może wzmocnić taki system. Taka formułę proponuje sukcesywnie rozwijający się system Top Marketu - wyjaśnia.

więcej informacji:

Andrzej Wojciechowicz RSS ALERT    /    franczyza RSS ALERT    /    franczyzobiorcy RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    FMCG Business Consulting RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.167.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!