Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Handel w czasie pandemii: Proaktywna postawa i wyławianie szans

W każdej, najgorszej nawet sytuacji tlą się iskierki nadziei, gdyż jak mówi przysłowie „Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”. Może warto więc nieco rozjaśnić słusznie ponury obraz kryzysu spowodowanego przez COVID-19? Tym bardziej, że handel jako całość mądrze zarządził groźną zmianą. Kryzys zaskoczył ale i pobudził do reakcji – początkowo obronnej, a zaraz potem do proaktywnej adaptacji oraz wyławiania szans – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Handel w czasie pandemii: Proaktywna postawa i wyławianie szans
Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, fot. PTWP

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 15-06-2020, 13:16

– Po pierwsze zatem: „rynek nie znosi próżni”. Gdy ograniczenie kontaktu i form pracy dużych placówek handlowych wstrząsnęło biznesem i konsumentami, wielu pomyślało – „duzi drżą, to co z małymi sklepami…” A one akurat od razu dostrzegły szansę. Szybko się ogarnęły, wykorzystały lokalne kontakty, nadmiar produktów w hurcie (zahamowanym zatrzymaniem gastronomii) i ruszyły w rynek. Z wielkim powodzeniem i pożytkiem dla zszokowanego ograniczeniami konsumenta, dodatkowo wystraszonego zbiorowiskami w wielkich obiektach – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

– Podobnie i szybko zareagowały zamknięte sklepy nieżywnościowe, np. sportowe – dla izolujących się klientów oferta utrzymania formy, z wykorzystaniem internetu – dodaje.

– Po drugie: Zmienił się kształt popytu. Z wieloproduktowych zakupów bardzo szybko wyłoniła się oferta „na przetrwanie”. Handel, tym razem głównie duży, w mgnieniu oka zmienił strukturę asortymentu i przygotował pakiety rzeczy najczęściej kupowanych. Trafił i sięgnął po obroty na poziomach świątecznych, przygotowując się zarazem do akcji promocyjnej na czas normalizacji – mówi ekspert.

– Po trzecie: przez ostatnie kilka lat obserwowaliśmy narastanie strategii sprzedaży wielokanałowej. Aż kryzys zainicjował wybuch. Szacuje się na przykład, że do końca roku e-handel FMCG podwoi się. Co najważniejsze jednak – kryzys oswoił i przekonał konsumenta i wszystkie formaty handlowe, że warto korzystać z e-commerce. Nie będzie więc chyba firmy, która ten kanał ominie – czy to jako nabywca, czy jako sprzedawca – uważa Faliński.

– Handel non-food gwałtownie wzrósł – są tacy, co zwiększyli go o kilkaset procent - kompensując zamknięcie sklepów. Ale przełom dokonał się w FMCG i będzie trwał – to wielka zmiana na polskim rynku. Tylko czekać na szybki rozwój zdalnej sprzedaży w rynkach lokalnych – dodaje.

Po czwarte, tłumaczy ekspert, dokonała się rekonstrukcja struktur podaży i nie chodzi o chwilową zmianę „na przetrwanie". – Przykładem niech będzie elitarny do niedawna handel usługami i oprogramowaniem biznesowym, czy internetowa oferta gastronomiczna. Zdobyte pozycje pozostaną mocne. Bardzo nowoczesny rynek oferenta software’u, wskazanego tu jako przykład, to ważna proinnowacyjna gałąź eksportu. Podobnie jak proinnowacyjne oferty w ramach FMCG na rynku wewnętrznym (potrawy gotowe, autonomiczne oprzyrządowanie do ich nabywania, inne) to dla Polski bardzo ważne zjawiska – przyszłościowe i korzystne – uważa Andrzej Faliński.

więcej informacji:

Andrzej Faliński RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    zakupy RSS ALERT    /    sklepy RSS ALERT    /    e-handel RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.81.28.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!