Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Hipermarket i dyskont w jednym stały domku ...

Hipermarkety od lat tracą na znaczeniu, co odbija się na funkcjonowaniu centrów handlowych uzależnionych od dużych operatorów. Na horyzoncie pojawiają się jednak kolejne zagrożenia – dyskonty.
  • Property News
  • Autor: propertynews.pl
  • Data: 15-10-2015, 21:20

Co roku w Polsce przybywa 300 nowych dyskontów spożywczych. Pod koniec ub.r. rynek tych sklepów obejmował już 3,6 tys. lokalizacji i nic nie wskazuje na to, że jego rozwój miałby się zatrzymać. Ofensywa takich sklepów cieszy Polaków, ale zaczyna spędzać sen z powiek zarządcom centrów handlowych i właścicielom działających w nich hipermarketów. Problem jest duży, bo operatorzy spożywczy od początku istnienia rynku nowoczesnej powierzchni handlowej stanowili o sile galerii handlowych.

Sytuacja będzie coraz trudniejsza. Jak prognozuje Maciej Bartmiński, prezes MarketSide, docelowy potencjał rynku dyskontów w Polsce to 5 tys. sklepów. - Oznacza to, że w kolejnych latach powstanie jeszcze blisko 1,5 tys. nowych dyskontów – podkreśla.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Czy dla centrów handlowych dyskonty to realne zagrożenie? Jak szacują analitycy, średnie roczne obroty dyskontu to 15 mln zł. Przeciętny hipermarket traci więc nawet 150 mln złotych rocznie. Nieco lepiej radzą sobie mniejsze formaty, które zachowują stabilną sprzedaż, np. zmieniając swoją ofertę.

Pomimo że galeria handlowa to coś więcej niż sklep spożywczy, zarządcy i właściciele obiektów powinni mieć się na baczności. - Dyskonty mają wpływ na funkcjonowanie centrów handlowych. Nie jest on duży, ale zauważalny – zauważa Marta Augustyn z JLL.

Gdzie zagrożenie jest największe? Według danych firmy MarketSide, w 2014 roku około 40 proc. hipermarketów w odległości do 500 metrów miało konkurencję w postaci dyskontu. W 3-kilometrowej strefie oddziaływania analitycy doliczyli się średnio 10 dyskontów. - Kilkanaście sklepów nie będzie miało wpływu np. na funkcjonowanie warszawskiej Arkadii. Zupełnie inaczej jest w przypadku obiektów pierwszej generacji, z dużym hipermarketem stanowiącym podstawę całego projektu – komentuje Marta Augustyn z JLL.

Obiekty pierwszej i drugiej generacji, w których powierzchnia zajmowana przez hiper- czy supermarket przekracza 30 proc. powierzchni całego obiektu, to dziś ponad połowa istniejących galerii.

Galerie nie obawiają się konkurencji

Miastem, w którym dyskonty w największym stopniu uderzają w funkcjonowanie galerii handlowych, jest Poznań – wynika z danych MarketSide. Na liście polskich centrów handlowych, które muszą mierzyć się z największą liczbą sklepów dyskontowych w otoczeniu, pierwszych siedem miejsc zajmują obiekty właśnie z tego miasta.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!