Hipermarkety powalczą o klientów

O ile dyskonty i część małych sklepów osiedlowych mogą uznać ubiegły rok za udany, o tyle hipermarkety zanotowały spadek sprzedaży wyrobów spożywczych o 5,7 proc. - wynika z danych firmy Nielsen. W rezultacie udział tego formatu w tym rynku spadł o 0,7 pkt. proc. do 11,9 proc.
Według danych GUS sprzedaż detaliczna w I kw. 2014 r. wzrosła w Polsce o 1,8 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Z danych firmy Nielsen wynika, że w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. wartość sprzedaży w segmencie supermarketów wzrosła o 1,1 proc., zaś w formacie hipermarketów spadła aż o 4,9 proc.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Na wyniki hipermarketów miało wpływ kilka czynników. Po pierwsze stały trend odpływu klientów, którzy odchodzą od dużych tygodniowych zakupów, na rzecz mniejszych w bliżej zlokalizowanych punktach handlowych. Coraz większe znaczenie ma łatwy dostęp do sklepu, zarówno pod względem odległości, jak i godzin otwarcia - dlatego zyskują supermarkety i dyskonty. Na sprzedaż całego formatu musiał wpłynąć także słaby wynik sieci Real, której sprzedaży w tak krótkim okresie od przejęcia nie był w stanie ożywić nowy właściciel, czyli Grupa Auchan (zgodę UOKiK na przejęcie w Polsce niemieckich hipermarketów Real, Auchan otrzymał na początku br.).
Format cały czas szuka "nowego otwarcia", również na Zachodzie. Niedawno brytyjska prasa opisywała, jak ciężkie lanie sprawia hipermarketom i dużym supermarketom konkurencja w postaci Aldi czy Lidla. Udziały Tesco, Asda czy Sainsbury's w przyszłości mają maleć, dyskontów - rosnąć.
Na polskim rynku hipermarkety próbują poprawić swoją sytuację, m.in. poprzez sprzedaż internetową (Tesco, Auchan, E.Leclerc), atrakcyjną politykę cenową, zmianę asortymentu (ekonomiczna marka własna oraz produkty delikatesowe, ekologiczne, bio), słowem - poprzez dostosowanie się do klienta.
Z ofensywą rusza Carrefour, który otworzy nowe hipermarkety w Wołominie, Poznaniu oraz Pile, wszystkie w galeriach handlowych. Obecnie Carrefour posiada w Polsce 97 hipermarketów. Rozwój formatu to także sukcesywnie przeprowadzane remodelingu już istniejących obiektów czy system jednej kolejki.
Powiązane tematy:
-
Mid Europa Partners. Kto przejmie sieć Carrefour Polska?
-
Carrefour szukał nowych konceptów. Otworzył ponad 120 outletów w swoich sklepach
-
Przejęcie Carrefoura dobrą informacją dla polskiego konsumenta
-
Sprzedaż Carrefour Polska: format hipermarketów się wypalił [WYWIAD]
-
Carrefour Polska ma nowego właściciela
-
Polskie truskawki w Carrefourze: Ile obecnie kosztują?
-
Właściciel Lidla i Kauflandu chwali się rocznymi wynikami
-
Truskawki w Biedronce. Ile kosztują?
-
Dino, Biedronka, Eurocash. Które sieci najlepiej poradziły sobie w I kwartale
-
Lidl walczy o wartość koszyka i użytkowników aplikacji. Rozda im 10 zł na zakupy
- Pomoc KE dla Ukrainy zagrozi polskiemu drobiarstwu?
- Wpływ wojny na rynek żywnościowy przejawia się na kilku płaszczyznach
komentarze (0)