Najtańszych zakupów 26 podstawowych produktów dokonać można w hipermarketach Auchan (159,37 zł) i Tesco (162,13 zł). Trzecią pozycję w rankingu zajmuje supermarket Polomarket, ale na kolejnych trzech miejscach również plasują się hipermarkety – Real, Kaufland i E.Leclerc. Najdroższe sieci handlowe to supermarkety Alma, Dino i Carrefour Market.
W pierwszej dziesiątce najtańszych sklepów nie ma ani jednego dyskontu. Otwiera on drugą dziesiątkę rankingu i jest to Biedronka (177 zł). Dyskonty, powszechnie uważane za bardzo tanie, nie są wcale najtańsze. Zaskoczenie budzi fakt, że taniej jest w supermarketach Mila, Polomarket oraz Eko. Należy jednak wziąć pod uwagę, że obecnie obowiązuje dużo cen promocyjnych, zatem po świętach ranking ten może zupełnie inaczej wyglądać.
Wśród hipermarketów najdroższy jest Carrefour, w którym za 26 produktów klient zapłaci 174,47 zł, czyli 15,10 zł drożej niż w najtańszym hipermarkecie, jakim jest Auchan. Wśród dyskontów najtańsza jest Biedronka (177 zł), a w tym segmencie najdroższym sklepem jest Netto (182,06 zł). Do najtańszych supermarketów należy Polomarket (koszyk 26 produktów wynosi 162,75 zł), najdroższym sklepem jest Alma, w którym produkty te są aż o 34,80 zł droższe od Polomarketu.
Sieci, walcząc o klienta, często weryfikują zarówno ceny regularne, jak i promocyjne konkurencji i na tej podstawie dostosowują własną strategię cenową. – Można zaobserwować, że sieci, monitorując zachowania klientów, częstotliwość ich odwiedzin w placówkach i wartość paragonów, dobrały sobie konkurentów cenowych również z tego samego kanału. Wynika to z faktu, że sklepy należące do tego samego segmentu mają podobną szerokość asortymentu, i co się z tym wiąże, podobne możliwości negocjacyjne z dostawcami - komentuje Marcin Dobek z instytutu badawczego ABR SESTA.
ABR SESTA zbadała łącznie 19 sieci, w tym po dwie placówki każdej z nich. Do koszyka zostały wybrane produkty, które były najczęściej promowane przed okresem Wielkanocy w 2014 roku, takie jak: Bondulle kukurydza złocista (340g puszka), Cisowianka woda gazowana (1,5 litra), Coca Cola regular (2 litry pet), cukier biały (1kg), Fairy Lemon płyn do mycia naczyń (1 litr), filet z piersi kurczaka (1kg luz), jajka kurze klasy L (10 szt.), Jacobs Cronat Gold kawa rozpuszczalna (200g słoik), Kasia margaryna (250g kostka), kiełbasa biała (1kg), Kujawski olej z pierwszego tłoczenia (1 litr), mąka tortowa (1kg), mleko świeże 2% (1 litr), Nescaffe Classic kawa rozpuszczalna (200g słoik), pomidory (1kg luz), schab wieprzowy bez kości (1kg luz), Ptasie Mleczko waniliowe (380g), Saga herbata ekspresowa (50 szt. folia), ser żółty Gouda (1kg luz), Winiary majonez (700ml słoik), Winiary zupa w proszku barszcz biały (65g saszetka), winogrona różowe (1kg luz), piwo Żubr (500ml puszka), piwo Żywiec (500ml puszka), Wedel czekolada gorzka (100g).
Zaprezentowane ceny to cena minimalna produktu, która wystąpiła w danej sieci (jeśli były dwie różne ceny z danej sieci, do porównania została wzięta tańsza). W przypadku braku produktu markowego, ankieterzy podawali cenę wskazanego innego produktu markowego, a w przypadku jego braku, cenę produktu marki własnej. Gramatura była przeliczana na gramaturę podanego w tabeli produktu. Niektóre produkty, w okresie, w którym zostało przeprowadzone badanie, znajdowały się w ofercie promocyjnej. Część sieci objęła promocją te same produkty, co w ubiegłym roku (np. w E.Leclerc spośród 26 wytypowanych produktów aż 16 znalazło się w cenie promocyjnej).
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

komentarze (1)
ale też hipermarkety strasznie zatłoczone, przynajmniej tu u nas w Szczecinie. też dlatego że mamy strasznie mało takich sklepów jesli mieć porównanie z innymi miastami. Ja mieszkam na Warszewie to mamy przy takiej okazji całą wycieczkę na drugi koniec miasta, niezrozumiała sytuacja dla mnie
Odpowiedz