• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Hipermarkety przegrywają z małymi sklepikami

Coraz rzadziej chodzimy do hipermarketów i coraz mniejsze robimy tam zakupy. O tym, że megasklepy na handlowej mapie kraju tracą znaczenie, przekonani są nawet ci, którzy przez nie najbardziej cierpieli - drobni kupcy.
  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 15-12-2008, 09:16
Hipermarkety przegrywają z małymi sklepikami

- Do niedawna hipermarket dla przedstawicieli drobnych sklepów oraz różnych ruchów, grup społecznych i politycznych był podstawowym wrogiem. Teraz hipermarkety tracą na znaczeniu - uważa Krzysztof Badowski, dyrektor zarządzający Roland Berger Strategy Consultants.

Hipermarkety nadal sprzedają dużo. Ba, sprzedają niesamowicie dużo. Ich roczny utarg na żywności, proszkach do prania czy szamponach to ok. 13 mld zł.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Tyle że konsumenci wybierają hipersklepy rzadziej niż do tej pory. W ubiegłym roku co trzeci Polak deklarował, że wydaje swoje pieniądze w hipermarkecie. To jednak spadek o 7 proc. w porównaniu z 2006 - dane Nielsen.

Potwierdzają to twarde dane. Hipermarkety sprzedają po prostu mniej żywności - ich udziały w rynku spadły z 15 do 13 proc., oraz mniej chemii i kosmetyków - z 29 proc. do 25 proc.

Podobnie jest w tym roku. I tak będzie w przyszłym. Rynek rośnie, ale hipermarkety rosną wolniej.

- Polacy coraz bardziej lubią sklepy, w których nie trzeba odstać godziny w kolejce, które są parę minut od ich domów. Wybierają więc dyskonty (np. Biedronka), sklepy convenience, jak Żabka, czy po prostu pobliskie supermarkety - uważa Badowski.

Hipermarketom dokłada zwłaszcza numer jeden handlowego rynku w kraju, czyli właśnie Biedronka. Ta portugalska sieć z ponad tysiącem punktów udowodniła, że sklep nie musi wyglądać pięknie. Towar może być sprzedawany wprost z kartonu. Oferta może być uboga. Ale sklep ma być tani i blisko.

Z drugiej strony markety ostro gryzą po kostkach sklepy specjalistyczne w rodzaju Rossmana, które systematycznie zabierają im rynek chemiczno-kosmetyczny.

To, że hipermarkety, które na naszym rynku pojawiły się w drugiej połowie lat 90., powoli tracą znaczenie, widzą już nawet przedstawiciele drobnych kupców i związki zawodowe. Niby problem potężnego konkurenta nadal w ich świadomości jest, ale hipermarkety to dla nich wróg znany.

- Hipermarkety już są. Nie wyrzucimy ich. To byłaby walka z wiatrakami - twierdzi Zbigniew Jarzyna z Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług, która zrzesza drobny handel.

Alfred Bujara, szef handlowej "Solidarności", też czuje, że w hipermarketach jego związek jest już mocny. Teraz nadszedł czas na dyskonty, choć - jak opowiada przewodniczący - praca tu jest trochę cięższa. - Za jednym razem do związku przystępuje nie 100, ale 16 osób - opowiada Bujara.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • gagunia 2008-12-15 10:50:41

    drodzy Panstwo, ceny w hipermarketach polskich sa przerazajace - jakosc towarow dalece odstepujaca produktom zachodnim o tej samej nazwie i pod marka tego samego producenta.Wystarczy pojechac pare kilometrow przez granice do Forst, Cottbus lub Goerlitz zeby zaopatrzyc sie duzo taniej i miec wysokiej jakosci produkty.Na wszystkie towary ceny sa od 30 do 50 % nizsze.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!