Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

ING: spadek sprzedaży w styczniu wynikiem m.in. ograniczenia działalności galerii handlowych

Spadek sprzedaży w styczniu wynika w dużej mierze z ograniczeń w funkcjonowaniu galerii handlowych w końcu grudnia - wskazał w komentarzu do piątkowych danych GUS bank ING. Dodał, że skala spadku okazała się nieco głębsza niż zakładano.

ING: spadek sprzedaży w styczniu wynikiem m.in. ograniczenia działalności galerii handlowych
fot. pixabay.com/SkadiArt

Autor: PAP
Data: 19-02-2021, 14:40

W piątek Główny Urząd Statystyczny podał, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2021 r. spadła o 6 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym zmniejszyła się o 24,9 proc.

Dawid Pachucki z ING porównał styczniowy wynik z 0,8 proc. spadkiem w grudniu i konsensusem rynkowym na poziomie -4,5 proc. Przypomniał też prognozy ING mówiące o spadku na poziomie 5 proc. "Wskazywały na to chociażby dane dziennej aktywności ludności w punktach handlowych, jednak skala spadku okazała się nieco głębsza od naszych szacunków" - zaznaczył.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zwrócił uwagę, że sprzedaż po oczyszczeniu z wpływu sezonowości spadła w styczniu o 1,4 proc. mdm, co w dużej mierze wynikało z ograniczenia przez rząd funkcjonowania galerii handlowych w końcu grudnia. "Polacy wciąż wolą robić zakupy w sklepach tradycyjnych. Rosnący udział sprzedaży w Internecie nie kompensuje spadków łącznego wolumenu" - zaznaczył.

Ekonomista dodał, że ograniczenie handlu wyraźnie zaburzyło sezonowość tradycyjnych wyprzedaży; wskazał m.in. na spadek sprzedaży odzieży w styczniu względem grudnia, który "pogłębił się aż o 30 pp.". Z kolei pozytywnie wybija się sprzedaż mebli, RTV i AGD, gdzie tempo wzrostu przyspieszyło do 7,1 proc. rdr z 3,5 proc. rdr w grudniu - zauważył.

Pachucki odniósł się też do podanych przez GUS wyników produkcji budowlano-montażowej w styczniu. "Po zaskoczeniu na plus w grudniu (wzrost o 3,4 proc. rdr), styczniowe wyniki produkcji budowlano-montażowej (spadek o 10 proc. rdr) okazały się gorsze niż oczekiwania rynkowe (-7,3 proc. rdr)" - zaznaczył. Zwrócił uwagę, że "ostrzejsza niż rok temu zima przyniosła spadki w ujęciu r/r we wszystkich obszarach aktywności budowlanej".

"Pozytywną wiadomością jest kontynuacja wzrostu produkcji budowlano-montażowej po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych" - zaznaczył. Przytoczył dane GUS, według których w styczniu wzrosła ona o 1,7 proc. mdm po 1,9-proc. mdm wzroście w grudniu.

Pachucki przypomniał, że piątkowe dane o sprzedaży detalicznej i produkcji budowlano-montażowej to "ostatni element układanki istotnych krótkookresowych indykatorów aktywności gospodarczej w Polsce w styczniu". "Relatywnie dobre dane przemysłu i wyraźnie gorszy, choć kierunkowo oczekiwany, spadek sprzedaży pokazują, jak kluczowy dla łącznego wyniku gospodarki jest przebieg pandemii i związane w tym restrykcje" - podkreślił.

więcej informacji:

handel RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT    /    sprzedaż detaliczna RSS ALERT    /    galerie handlowe RSS ALERT    /    ING RSS ALERT    /    Dawid Pachucki RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.178.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!