Internacjonalizacja w europejskim e-commerce to szansa dla polskich firm
Według danych Eurostatu w 2018 roku aż 87 proc. obywateli UE korzystało z internetu, a z tej grupy 69 proc. dokonało tam zakupów. W efekcie e-konsumenci stanowią już 60 proc. mieszkańców krajów Wspólnoty, a co trzecia osoba w Unii kupuje poza krajem zamieszkania. Zdaniem firmy technologicznej e-point, obecna faza rozwoju e-commerce w Europie to najlepszy czas na podjęcie decyzji o ekspansji na rynki europejskie.

W swoim najnowszym e-booku - „Jak zbudować międzynarodową platformę e-commerce?” - e-point wyjaśnia, jak zrealizować plan ekspansji w Europie przez e-commerce w najbardziej efektywny kosztowo sposób i dzieli się swoim „know how”.
„Własna platforma B2C lub B2B, posiadająca jeden rdzeń logiczny i transakcyjny, który można adaptować do potrzeb poszczególnych rynków, to dla średnich i dużych firm znacznie bardziej opłacalne rozwiązanie niż sprzedaż przez globalne platformy handlowe, jak Amazon czy Ebay, które pobierają znaczącą prowizję i w większości nie zapewniają koniecznego dostosowania do specyficznych potrzeb danej firmy” – mówi Justyna Skorupska, ekspertka ds. e-commerce z e-point SA. – „Korzystniejszym rozwiązaniem jest posiadanie własnej platformy e-commerce, której stworzenie jest znacznie tańsze niż fizyczna rozbudowa sieci sprzedaży w danych kraju”.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Ekspansji przez e-commerce sprzyjają także regulacje prawne, które zostały niedawno przyjęte przez UE. Są to np. przepisy ułatwiające transgraniczne dostawy przesyłek, a także te zabraniające geo-blokowania. W kwietniu 2019 r. zakończyły się również prace nad dyrektywami dotyczącymi treści cyfrowych i sprzedaży towarów, których celem jest zapewnienie jednolitych zasad umownych dotyczących zakupu towarów i treści cyfrowych online.
e-point wymienia w swojej publikacji kluczowe korzyści dla biznesu z posiadania własnej, międzynarodowej platformy e-commerce:
• niższe kosztów ekspansji w porównaniu do tradycyjnej rozbudowy sieci sprzedaży,
• krótszy czas wprowadzania innowacji i produktów,
• łatwość dostosowania e-sklepu do potrzeb konkretnego rynku z jednoczesnym wykorzystaniem globalnych doświadczeń firmy,
• wsparcie transgranicznych scenariuszy sprzedażowych.
Duża część publikacji jest poświęcona takim elementom tworzenia międzynarodowej platformy e-commerce, jak wyzwania związane z doborem właściwej architektury platformy, rola systemów klasy PIM w międzynarodowym e-commerce oraz kwestia wielojęzyczności platformy. Dodatkowo e-book opisuje wiele prawnych aspektów międzynarodowego e-commerce oraz prezentuje przykłady firm, które uczyniły z własnych rozwiązań e-commerce fundament ekspansji w Europie.