• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Ipsos: Wskaźnik optymizmu konsumentów spadł w marcu o 2,33 pkt

Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł o 2,33 pkt do poziomu 90,8 pkt w marcu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w poniedziałek. Wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o 3,14 pkt do 81,5 pkt.
  • Autor: ISB
  • Data: 29-03-2010, 18:48

Ipsos podkreśla, że po ostatnich wzrostach optymizmu nastroje konsumenckie w marcu nieco się pogorszyły. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK wynosi 90,8 pkt, co oznacza spadek o 2 pkt m/m. Jest to jednak wynik aż o 24 pkt wyższy od wyniku z marca ubiegłego roku (67,2 pkt), który był najniższym wynikiem dla tego wskaźnika od maja 1992 roku.

"Pomimo, iż spadek nie jest znaczny, dotyczy wszystkich wskaźników składowych WOK. Najsilniej spadły oczekiwania odnośnie zmiany sytuacji gospodarczej kraju i gospodarstwa domowego konsumentów w ciągu najbliższych 12 miesięcy (-4 pkt.)" - podano w komunikacie.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Wyraźny spadek odnotowała także ocena klimatu gospodarczego (-3 pkt.), która wynosi obecnie 81,5 pkt.

"Na niższe oceny tego wskaźnika silny wpływ mają właśnie pesymistyczne oczekiwania względem przyszłości. Natomiast ocena sytuacji gospodarczej kraju w ciągu ostatniego roku zmieniła się nieznacznie (spadek tylko o 0,5 pkt względem lutego)" - czytamy dalej.

W ocenie instytutu, wśród Polaków coraz częstsze są zwłaszcza obawy o wzrost bezrobocia - aż 43% konsumentów uważa, że wzrośnie ono na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy (wzrost o 6% względem lutego). Jest to powrót do wartości ze stycznia tego roku.

"Największy wzrost obaw nastąpił w grupach o gorszej sytuacji materialnej i zawodowej - wśród osób o dochodzie na osobę w gospodarstwie domowym poniżej 50% średniej oraz wśród bezrobotnych" - wyjaśnia Instytut.

Gorsze oceny dotyczące sytuacji materialnej konsumentów w ich gospodarstwach domowych, zwłaszcza dotyczące przyszłości, odbiły się również na spadku skłonności do zakupów, co potwierdzają wyniki sprzedaży detalicznej w lutym.

"Może mieć to swoje źródło w większych obawach konsumentów o stan swoich dochodów w związku z postrzeganym ryzykiem utraty miejsc pracy" - konkluduje Ipsos.

WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 4 a 14 marca 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!