Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Jak handel detaliczny może wykorzystać zjawisko showroomingu?

Showrooming, czyli zjawisko oglądania produktu w sklepie stacjonarnym, a kupowania w internetowym może być niekorzystnym trendem dla detalistów, jeśli w porę nie przebudują swojego biznesu w taki sposób, aby korzystał w jak najszerszym stopniu z koncepcji omnichannel, czyli zintegrowanej sprzedaży wszechkanałowej.

Jak handel detaliczny może wykorzystać zjawisko showroomingu?
Showrooming wymusza na handlu detalicznym spójność i integrację działań. Fot. shutterstock

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 28-02-2016, 12:39

Klienci wielu krajów, w tym Polski zmieniają nawyki konsumenckie. Wraz z rosnącą dostępnością internetu oraz urządzeń mobilnych, klienci zapoznają się z produktami w tradycyjnych sklepach - przymierzają ubrania, testują kosmetyki, zadają pytania sprzedawcy odnośnie sprzętu RTV i AGD, by potem przejrzeć zasoby internetowych sklepów i wybrać taki, w którym obejrzany produkt kupią za najniższą cenę. Zjawisko to, nazywane showrooming, tradycyjne sklepy na początku traktowały z niepokojem, bojąc się utraty wpływów ze sprzedaży.

– Z badań wynika, że 76 proc. klientów szuka produktów w sklepie tradycyjnym, a kupuje online. Ważne jest dla nich, aby przed zakupem dotknąć produkt i zadać pytania sprzedawcy, a potem dokonać zakupu online po najniższej cenie – tłumaczy prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Obecnie coraz więcej detalistów zastanawia się, jak mogą ten trend wykorzystać z korzyścią dla zwiększenia sprzedaży. Rozwiązania mogą szukać w nowym zjawisku, jakim jest omnichannel, czyli sprzedaż wszechkanałowa, w której wszystkie kanały online i offline są mocno ze sobą zintegrowane.  

Jak efektywnie wykorzystać wielokanałowość sprzedaży?

– Trzeba tworzyć atrakcyjne możliwości zakupu we wszystkich kanałach sprzedaży, skorzystać z siły opinii i rekomendacji klientów internetowych, sprzedawać na Facebooku, tworzyć atrakcyjne programy lojalnościowe i wykorzystywać siłę newsletterów. W Polsce jeszcze niewiele sklepów decyduje się na integrację działań we wszystkich kanałach. A z raportu Forrester Research wynika, że 48 proc. detalistów, którzy postawili na omnichannel, odnotowało wzrost przychodów, a 25 proc. potwierdziło wzrost zysków – mówi prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Dodaje, że równomierna obecność klienta w świecie wirtualnym i rzeczywistym wymusza integrację i spójność – ale nie równoległość – działań podejmowanych przez detalistów oraz doskonalenia i rozwijania dotychczasowych rozwiązań.

Jaką wartość klienci widzą w zakupach online, a jaką w offline?

Jak wynika z badań firmy Deloitte, według polskich konsumentów, e-commerce zapewnia największy dostęp do opinii innych kupujących na temat poszczególnych produktów (54 proc.), możliwość porównywania cen i artykułów (56 proc.), dostawy zakupionego towaru do domu (55 proc.) oraz brak ograniczeń czasowych, jeśli chodzi o moment robienia zakupów (53 proc.).

Za sklepami tradycyjnymi w największym stopniu przemawiają możliwość otrzymania produktu zaraz po dokonaniu zakupu (80 proc.), kompetencje sprzedawców oraz możliwość uzyskania profesjonalnej porady (77 proc.), ochrona danych osobowych (76 proc.), a także opcja wymiany lub zwrotu zakupionego towaru (74 proc.) oraz obsługa posprzedażowa (73 proc.) – podaje firma Deloitte.

Zapraszamy również do przeczytania o 4 trendach konsumenckich, które rozwijają omnichannel.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

showrooming RSS ALERT    /    omnichannel RSS ALERT    /    handel online i offline RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.202.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!