Drogi prąd. Jak Aldi oszczędza energię?

- Wnikliwie przyglądamy się dotychczasowym procesom zużycia energii we wszystkich naszych obiektach i opracowujemy rozwiązania, które znacząco mają wpłynąć na zwiększenie oszczędności w tym zakresie. Jesteśmy firmą proekologiczną i dbałość o zasoby naturalne od dawna stanowi jeden z naszych ważniejszych celów - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Tomasz Gawlik, Dyrektor Obszaru Nieruchomości i Ekspansji Aldi Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Maksymalna cena za prąd. Jakie są założenia projektu ustawy?

Sieć prowadzi także działania edukacyjne zwiększające świadomość pracowników. - Jednym z takich działań są specjalne tabliczki informacyjne umieszczone w sklepach, wymiana oświetlenia na LED, wymiana czynników chłodniczych. Jeszcze na ten rok zaplanowaliśmy montaż fotowoltaiki na 35 istniejących obiektach w Polsce - tłumaczy Tomasz Gawlik.

- Jesteśmy w stanie niemal w 100% uniezależnić się od zewnętrznego źródła ciepła w zakresie ogrzewania, poprzez odzyskiwanie ciepła z instalacji chłodniczej w połączeniu z innymi systemami. Zastosowanie energooszczędnych urządzeń oraz montażu instalacji fotowoltaicznej pozwoli nam uzyskać oszczędności rzędu ok. 20% - dodaje.

- Wdrażamy także kompleksowe systemy zarządzania danymi energetycznymi we wszystkich sklepach i centrach dystrybucyjnych, które pomagają monitorować i zmniejszać zużycie energii oraz zastępujemy czynniki chłodnicze alternatywami bardziej przyjaznymi dla klimatu, np. zamrażarki są przestawiane na naturalny czynnik chłodniczy propan, który ma bardzo niski potencjał globalnego ocieplenia - opowiada.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Ceny energii dla firm: cisza przed burzą?

Intermarche ma swój sposób na niższe koszty energii

- Problemy związane ze wzrostem cen gazu i prądu oraz ich stałą dostępnością są kolejnym wyzwaniem dla branży. Po pandemii, inflacji i niejednolitych zmianach przepisów, teraz mierzymy się z rosnącymi kosztami nie tylko energii. Sytuacja staje się wyjątkowo trudna, a dla wielu przedsiębiorstw może okazać się krytyczna - mówi w rozmowie z serwisem portalspzywczy.pl Tomasz Walczak, Dyrektor Marketingu Intermarché.

- Funkcjonowanie sieci Intermarché jest oparte o spółki prowadzone przez polskich niezależnych przedsiębiorców, którzy w zależności od sytuacji i lokalnych możliwości prowadzą różnorodne działania ograniczające zużycie prądu. Są to na przykład przebudowa stref chłodniczych w ekspozycje zamknięte, oszczędzające energię, czy instalacja fotowoltaiki tam, gdzie jest to możliwe - tłumaczy.

Lidl inwestuje w zieloną energię

W 2022 roku w Polsce otwarto ponad 20 nowych sklepów Lidl. Wszystkie one zostały wyposażone w instalację fotowoltaiczną i inne ekologiczne rozwiązania, których zadaniem jest zwiększenie efektywności energetycznej obiektów sieci. Są to: technologia odzysku ciepła z urządzeń chłodniczych i wentylacji mechanicznej (rekuperacja), gruntowe pompy ciepła oraz energooszczędne oświetlenie LED – zarówno wewnątrz obiektów, jak i na parkingach.

Z początkiem 2022 roku sieć zawarła również umowę ze sprzedawcą energii na wydanie certyfikatów pochodzenia energii w całości z odnawialnych źródeł. Oznacza to, że Lidl Polska przez cały rok będzie pracować wyłącznie z wykorzystaniem zielonej energii, płynącej z wody, wiatru, biomasy i słońca.

Poza znaczeniem dla środowiska, współpraca przyniesie także duże oszczędności. Podczas gdy zwyczajna elektryczność generuje ponad 600 gramów spalin i dwutlenku węgla na kilowatogodzinę, emisja energii z OZE jest do nawet 15 razy mniejsza. Sieć dąży w ten sposób do osiągnięcia celu na 2023 rok, którym jest certyfikacja tytułem zrównoważonych nieruchomości 75% swoich budynków.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl