Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Komitet Handlu: Wysokie opłaty interchange uderzają w handel detaliczny w Polsce

Zdaniem Waldemara Nowakowskiego, przewodniczącego Komitetu Handlu przy Krajowej Izbie Gospodarczej niezwykle wysokie opłaty za transakcje bezgotówkowe uderzają bezpośrednio w akceptantów kart czyli handel detaliczny, co zgodnie z badaniami Polskiej Izby Handlu ma ogromny wpływ na jego rentowność.


Autor: portalspozywczy.pl
Data: 20-02-2012, 14:12

Polska Izba Handlu na początku 2012 roku przeprowadziła wśród 4 400 sklepów badanie, w wyniku którego wyraźnie wykazano jak dużym kosztem dla detalisty są koszty związane z akceptacją kart płatniczych: Średnie MSC (Merchant Service Charge - całość opłat akceptanta, których 84 proc. stanowi opłata interchange) - 1,91 proc., udział transakcji bezgotówkowych w sprzedaży: 11,9 proc. z tendencją rosnącą nawet do 36 proc., udział MSC w marży handlowej : 12,30 proc., MSC i inne opłaty z tytułu akceptacji kart płatniczych jako składowa wszystkich kosztów ogółem: nawet do 2,60 proc. kosztów sklepu, łączny koszt akceptacji kart płatniczych stanowi nawet do 0,21 proc. wartości obrotu sieci.

- Tak wysokie koszty oprócz uderzenia w rentowność handlu, oddziałują na konsumenta, który w praktyce odczuwa je jako ograniczenia w dostępie do transakcji bezgotówkowych - nie wszystkie jednostki handlowe decydują się na udostępnienie klientom płatności bezgotówkowych, a wiele z nich definiuje minimalną kwotę od jakiej można płacić kartą, co oprócz uciążliwości dla klientów przekłada się na mniejszy obrót tych punktów - wyjaśnia Waldemar Nowakowski.

Dlatego też Komitet Handlu przy Krajowej Izbie Gospodarczej zdecydowanie przychylił się do zaprezentowanej przez NBP propozycji redukcji stawek opłat interchange zakładający stopniowy spadek opłat do średniej wartości krajowych stawek w UE (w chwili obecnej jest to ok. 0,7 proc. wartości transakcji) poprzez cykliczne ich obniżanie w Polsce w latach 2012-2016, przy czym pierwszy spadek opłaty interchange byłby bezwarunkowy i większy od pozostałych, a kolejne spadki byłyby warunkowe w zależności od spełnienia określonych warunków ekonomicznych.

Projekt zaprezentowany przez NBP zakłada, że pierwsze decyzje o spadkach zostałyby podjęte już w 2012 roku. Jak zakłada w swoim projekcie NBP pierwsza obniżka opłaty interchange powinna być obniżką większą z uwagi na brak zmian w wysokości tej opłaty od blisko 7 lat i ustanie dotychczasowych przesłanek dla utrzymywania tak wysokich opłat. W ostatnich latach miał miejsce znaczący wzrost liczby wydanych kart płatniczych oraz liczby i wartości transakcji kartowych.

Zdaniem Komitetu Handlu działania w tym kierunku powinny być prowadzone konsekwentnie w kierunku przerwania istniejącego na rynku de facto duopolu Visa - Mastercard ponieważ obecna sytuacja generuje jedynie bezzwrotne inwestycje ze strony handlu w infrastrukturę służącą rozwojowi instytucji finansowych.

więcej informacji:

Waldemar Nowakowski RSS ALERT    /    MasterCard RSS ALERT    /    Visa RSS ALERT    /    interchange RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.51.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!