Już od wielu lat do skrzynek pocztowych trafiają gazetki promocyjne, wydawane przez sieci handlowe. Dostępne są one również w sklepach, na stronach internetowych, w formie newsletterów czy mailingu. Ukazują się także w postaci eleganckich magazynów, jak np. „Skarby Rossmana” lub „Health&Beauty” drogerii Hebe. Coraz częściej konsumenci korzystają z aplikacji na smartfonach (np. promocyjni.pl), aby porównać oferty. Dla firm gazetki pełnią rolę wizerunkową, dla klienta mają znaczenie praktyczne. Zbliżające się święta wielkanocne to czas, kiedy gazetki handlowe cieszą się ogromną popularnością. Konsumentowi zależy na porównaniu cen, zaplanowaniu budżetu i zakupie produktów dobrej jakości, zatem oferta produktowa i cenowa w nich prezentowana jest przeglądana z dużą uwagą.
Sieci wydają gazetki ogólnopolskie z podobną częstotliwością jak w 2013 roku. Praktycznie nie ma branży, poza aptekarską (ze względu na ograniczenia wynikające z prawa farmaceutycznego i zakaz reklamy), która nie wydaje gazetek handlowych. Ustawa nie jest jednak precyzyjna, co sprawia, że sieci apteczne publikując gazetkę, nie wskazują dokładnie lokalizacji aptek i nazwy sieci - informuje MondayNews.pl.
W przypadku sieci spożywczych najwięcej gazetek ogólnopolskich wydają sieci w kanale Cash&Carry oraz hipermarkety - średnio ok. 10 gazetek miesięcznie, zarówno ze stałą ofertą, jak i tematyczne. Mają one średnio 16 stron i obowiązują 12 dni. Mniejsze sieci (kanał convenience) wydają gazetki rzadziej i zawierają najmniej stron. – Jest to uzależnione od rodzaju klientów, którzy odwiedzają te sklepy. Przeważnie nie są oni zainteresowani promocjami, pragną jedynie dokonać konkretnego zakupu, mówi Marcin Dobek z instytutu badawczego ABR SESTA.
Odnośnie hipermarketów można zaobserwować delikatną tendencję zmniejszania liczby gazetek z dużą liczbą stron. Rzadziej są wydawane gazetki 32 czy 40 stronicowe, a częściej 8 i 16 stronicowe. Supermarkety częściej wydają bardziej obszerne gazetki. Rekordzistą pod tym względem jest Rossmann, którego czasopismo miało aż 204 strony oraz gazetka bożonarodzeniowa Stokrotki „Czas świątecznych okazji”, która miała 132 strony. Najczęściej gazetki mają 7 dniowy termin obowiązywania. Jednak zdecydowanie częściej niż w 2013 roku pojawiają się gazetki 3 i 4 stronicowe.
Sieci, częściej niż w 2013 roku, tworzą dwustronicowe ulotki. Na ulotce jest mniejsza liczba ofert, natomiast często cena jest ekstremalnie niska. W ten sposób nie tracąc marży na wielu produktach, placówki zachęcają klientów do odwiedzin w sklepach bardzo niskimi cenami i jednocześnie budują swój wizerunek taniej sieci.
Największy wzrost liczby gazetek jest widoczny w kanale dyskontów, gdzie zdecydowanie aktywniejsza niż w poprzednim roku jest sieć Biedronka, która obecnie wydaje ponad 16 gazetek w miesiącu ( w poprzednim roku jedynie ponad 10 gazetek) oraz Lidl (wzrost z 5,5 do prawie 7 gazetek w miesiącu). W przypadku Biedronki zdecydowanie więcej jest gazetek tematycznych (dot. głównie odzieży, wyposażenia domu oraz alkoholi).
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

komentarze (0)