Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Koronawirus: Newralgiczne obszary w sektorze handlu żywnością

Z uwagi na funkcje handlu wewnętrznego, związane z zaopatrzeniem ludności w produkty, w tym żywność, każde zagrożenie dla sprawnych, harmonijnych dostaw bezpiecznej żywności trzeba uznać za istotne i podjąć działania adekwatne do sytuacji - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Koronawirus: Newralgiczne obszary w sektorze handlu żywnością
Urszula Kłosiewicz-Górecka, Polski Instytut Ekonomiczny. Fot. MEATing 2019

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 09-03-2020, 12:32

Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego podkreśla, że usługowy charakter sfery handlu i sprzedaży żywności sprawiają, że ewentualne zagrożenie odnosi się nie tylko do podmiotów i osób pracujących w tej sferze gospodarki, ale do całego społeczeństwa. Za newralgiczne punkty można uznać:

- zachowanie bezpieczeństwa żywności w produkcji i w całym łańcuchu dostaw,
- zapewnienie harmonijnych dostaw do sklepów, w przypadku trudności komunikacyjnych, wynikających z problemów w transporcie (np. wskutek braku odpowiedniej ilości sprzętu i liczby pracowników transportu);
- zapewnienie sprawności i bezpieczeństwa w zakresie warunków zakupu, sprzedaży towarów i bezpiecznego dostarczenia produktów do domu klienta. 

Ekspertka tłumaczy, że niezależnie od stopnia zagrożenia, dla skuteczności podejmowanych działań istotne znaczenie mieć będzie:

- rzetelne, pełne i szybkie przekazywanie społeczeństwu informacji dotyczących istoty i skali zagrożenia, sposobu postępowania na poszczególnych etapach prewencji i zapobiegania rozprzestrzenianiu się zagrożenia, w tym wypadku koronawirusa. Chodzi o dostarczenie wiedzy odnośnie pożądanych zachowań, zarówno sprzedających, jak i kupujących;

- postępowanie przedsiębiorców funkcjonujących w sektorze handlu w taki sposób, aby realizując funkcje zaopatrzenia ludności, nie powodować dodatkowego zagrożenia dla bezpieczeństwa żywnościowego oraz sprzedających i kupujących. Chodzi o zachowanie bezpieczeństwa żywności i warunków, w jakich następuje sprzedaż (bezpieczeństwo pracowników i kupujących);

- utrzymanie spokoju społecznego, aby nie doprowadzać do paniki i tworzenia dodatkowych zagrożeń.

- Obecnie w Polsce panuje niepokój, na razie medialny, choć część osób reaguje, jak się wydaje, ponad realne niebezpieczeństwo. Zagrożenia jednak nie można bagatelizować. Faktem jest jednak, że w obawie przed ewentualną kwarantanną, w ostatnich dniach w detalu dynamicznie wzrosła sprzedaż suchych produktów żywnościowych (makarony, ryż, kasze), konserw, artykułów puszkowanych, a także artykułów higienicznych - mówi dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Dodaje, że potencjalne skutki koronawirusa dla handlu mogą wynikać przede wszystkim z: niedostatecznej podaży, braku harmonijnych dostaw towarów do sklepów, konieczności zamknięcia lub ograniczenia godzin pracy części punktów sprzedaży wobec braku pracowników, zmniejszenia się sprzedaży detalicznej.

więcej informacji:

Urszula Kłosiewicz-Górecka RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    PIE RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Jarosław 2020-03-09 14:30:51
    przed chwilą przeczytałem, że koronawirus nie przenosi się przez żywność. Jest to informacja ze strony EFSA

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.188.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!