• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Kryzys niegroźny dla gastronomii

Kryzys ekonomiczny dla gastronomii jest niegroźny, a może okaże się korzystny. Jedzenie ma dostarczać rozrywki, i to takiej jak gry komputerowe - podaje Rzeczpospolita.
  • Autor: Rzeczpospolita.pl
  • Data: 07-02-2009, 10:02

Danie Eneko Atxy, który współpracuje z naukowcami z Wydziału Chemii Uniwersytetu Baskijskiego. Za pomocą ultradźwięków przenosi aromaty z jednego składnika na inny. Potrafi wpleść smak szampana w surową ostrygę. Skandynaw Peter Nilsson (w Paryżu prowadzi restaurację La Gazzetta) zaprezentował danie z błyszczącym jak czekoladowa kuwetura kremem z wieprzowej krwi. Hiszpan Dani Garcia przyrządza potrawy w nurcie play food. Na kongresie zasłynął przezroczystą tortillą z krewetkami i perłowym pomidorem z galaretki.

Potrawy podawane w postaci pianek to już klasyka, teraz modne są plankton w kremie i ultradźwięki. Tak można podsumować gastronomiczny kongres Madrid Fusion, który po raz siódmy odbył się w stolicy Hiszpanii.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jak podaje Rzeczpospolita, w dziedzinie gastronomii Hiszpania to nowa Francja. Na kongresie w Madrycie co roku obowiązkowo pojawiają się najbardziej wpływowi szefowie kuchni z całego świata. Goście z USA, Włoch, Portugalii czy właśnie z Francji prezentują swoje kulinarne kredo, autorskie techniki i dania. Ale to Hiszpanie z Ferranem Adrią na czele nadają ton, inspirują i są punktem odniesienia dla reszty świata.

Jak wprowadzić na salony kuchnię biednych ludzi i jak zaprząc wyobraźnię do tworzenia dań z najzwyklejszych produktów, a przy tym zachwycić klientów - to tylko niektóre z pytań, jakie zadawali sobie szefowie kuchni najdroższych restauracji. Ale tylko ci, którzy nie zaprzeczali, że kryzys w ogóle ma miejsce.

Paco Ron, szef i właściciel madryckiego tapas baru Viavelez, odwoływał się do tradycyjnej kuchni regionu Asturii, z którego pochodzi. Na oczach liczącej ponad 1000 osób widowni przygotował smażone, panierowane w mące ziemniaki zalane pietruszkowo-czosnkowym rosołem z sercówkami. To proste chłopskie danie oglądaliśmy na trzech telebimach, nerwowo przełykając ślinę. Wieczorem podano je nam w ekskluzywnej restauracji Casino de Madrid, gdzie cieszyło biesiadników podobnie jak liofilizowana brzoskwinia w ciekłym azocie. Peter Nilsson, Skandynaw prowadzący w Paryżu restaurację La Gazzetta, zaprezentował danie z korzenia selera z błyszczącym jak czekoladowa kuwertura kremem z wieprzowej krwi. Danie nowatorskie, ekscytujące i tanie.

A gwiazdy gastronomicznego światka, Ferran Adria, Heston Blumenthal czy Pierre Gagnaire, udawały, że pytań o kryzys nie rozumieją. Mówiły, że jeśli kogoś dotąd było stać na wydanie kilkuset euro na kolację dla jednej osoby, na pewno nadal będzie mógł sobie na nią pozwolić. Nieco bardziej pragmatyczni Amerykanie Thomas Keller i Charlie Trotter mówili, że kryzys zweryfikuje gastronomię. Odpadną słabsi, przetrwają ci naprawdę dobrzy.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Paweł JANuszek 2010-06-16 11:05:15

    \"Kryzys\" czyli przewartościowanie rynków do realnej wartości nabywczej pieniądza innymi słowy zniknięcie wirtualnych pieniędzy z globalnych gospodarek ma swój wpływ na branżę gastronomii. Nie tak degradujący jak na przemysły zajmujące się spekulacjami, lichwą czy handlem \"abstrakcją\", ale ma. Otóż w tym okresie urealnienia cała Prawda o branży gastronomicznej wyszła na jaw. W dobie ogólnodostępnych produktów spożywczych i odpływu wirtualnego pieniądza ludzie bardziej kierują się odczuwaniem i zdrowym rozsądkiem! Wymyślne dania serwowane przez niby kucharzy przestały być już takie wymyślne, co więcej może i są smaczne (przyjemne) ale teraz okazuję się, że mało zdrowe (nie korzystne). Kolejną blokadą psychiczną wizyty w restauracji jest cena, która za danie gastro jest astronomiczna i tym sposobem traci się klienta, który zje podziękuje i wyjdzie już nie wracając bo sumienie mu na to nie pozwoli! Czy taki klient powie dobre słowo o serwisie – bardzo wątpliwe, a to przecież referencja dobrej kuchni to to z czego żyją restauratorzy. Co więcej dzisiejsza tendencja ku naturalnej i zdrowej żywności to kolejny cios dla branży bo przecież to co naturalne jest tanie więc nie ma za bardzo na czym biznesu robić. Dzisiejszy klient, który lubi jednak gdzieś sobie spocząć i zjeść coś ciepłego w odpowiedniej cenie skłania się więc ku niezdrowemu jedzeniu typu fast – food i produktom cukierniczym, które z prawdziwą gastronomią nie mają nic wspólnego! Efekty tego typu stołowania się widać na ulicy, gdzie przechodzi widmo inwalidztwa napychające kiesy innej branży żyjącej z obłudy – medycznym. Czy to więc oznacza kres zawodu kucharza i branży gastronomicznej? Otóż nie! Branża musi się przebranżowić i czym prędzej dostosować do nadchodzących zmian! Kucharz jako prawdziwy rzemieślnik ma arcyważną rolę do spełnienia miał i ma za zadanie inspirować klienta swoim kunsztem, zaskakiwać doskonałością i smakiem potraw, leczyć go czystą energią wywodzącą się z naturalnej żywności i trafiać tym sposobem do jego serca najkrótszą możliwą drogą poprzez żołądek! Aby to czynić musi wkładać Miłość w to co robi, a to oznacza wybierać dla klienta to co jest korzystne, a nie to co jest przyjemne! Jego kuchnia jak i całe lokum, a więc Restauracja powinny być swoistym Centrum Inspiracji w tym przypadku opartym na sztuce kucharzenia. Doskonałość jak wiemy tkwi w prostocie, a więc dania zgodnie z zasadami pracy żołądka mają być prostolinijne, potężne energetycznie, świeże i świetnej jakości prędzej niż w dużej ilości! Dzisiaj jednak prawdziwa kuchnia musi zawalczyć o swoje - nie biernie oczekując na klienta, ale aktywnie o niego zabiegając poprzez uruchomienie własnej produkcji spożywczej stającej silnie do konkurencji z tymi cukrami złożonymi w różnych formach i pseudo mięsem owieniętym drożdżami i spulchniaczami piekarniczymi. Trzeba w każdym możliwym momencie wzmacniać świadomość żywieniową klienta, która zaowocuje jego lepszym samopoczuciem = zdrowiem i z wdzięczności powrotem do oferowanych przez Nas prawdziwych i inspirujących usług. Prawdziwy kucharz jest więc Rycerzem o zdrowie klienta! Gdy Prawda wychodzi na jaw to Kuchnia Prawdy rozkwita jak należy, gdyż oparta jest na marketingu Prawdy! Zgodnie z maksymą: Co zasiejesz to zbierzesz obdarowujemy klienta Miłością i tego oczekujemy w zamian – nie może być inaczej! Już teraz zainwestuj w Prawdę i zdrowie Twojego klienta przecież imprezy okolicznościowe nie potrwają cały rok! Zapraszamy Państwa do zapoznania się z naszą Ofertą szkoleniową, pokazową, cateringową i franczyzową. Gwarancja zdrowia = Gwarancją sukcesu! Każda zmiana na lepsze jest wskazana bo \"kto nie ryzykuje wszystkiego, ten traci wszystko\" – Jezus Chrystus www.kuchniaprawdy.blogspot.com

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!