• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Kryzysowa filozofia Kalego

Kryzys nam się rozkręca, a w raz z nim, a może jeszcze przed nim rozkręcają się politycy. Nie ma dnia bez sensacyjnych recept na ratowanie gospodarki. Niektóre z nich wydają się całkiem sensowne i co najważniejsze rząd zaczyna je realizować (jak na przykład zaliczkowanie projektów unijnych uruchomione w ubiegłym tygodniu), inne natomiast są fatalne i na dłuższą metę mogą mieć bardzo szkodliwe skutki (jak na przykład propozycje zwiększenia deficytu budżetowego).
  • Autor: Andrzej Gantner
  • Data: 17-02-2009, 08:35

Filozofia Kalego jest bardzo prosta i powszechnie znana, można ją streścić w jednym zdaniu tj. wszystko co jest dobre dla mnie jest dobre, nawet jeżeli jest złe dla innych. Ta prosta i niezwykle urzekająca filozofia ma jednak jedną wadę, zazwyczaj fatalnie kończy się dla samego zainteresowanego.

W chwili obecnej mamy kilka antykryzysowych pomysłów, które idealnie realizują filozofię życiowa Kalego. Dwa z nich zasługują na głębszą analizę bo są super populistyczne i bardzo niebezpieczne dla gospodarki.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Pierwszy to chwytliwy pomysł zarówno obecnego wicepremiera jak i byłego premiera pt. kupujmy tylko polskie produkty, bo to pozwoli nam zachować miejsca pracy. Na pierwszy rzut oka logiczne ale czy na pewno dobre dla sektora przemysłu żywnościowego? Mam poważne obawy , że publiczne nawoływanie do protekcjonizmu gospodarczego przy jednoczesnej niewzruszonej pewności , że tym co może uratować polską gospodarkę jest eksport, zakrawa na kpinę ze zdrowego rozsądku. Kpinę, bo co będzie, jeżeli główni odbiorcy naszych produktów posłuchają i zastosują tę samą filozofię w stosunku do swojego rynku? Komu wtedy sprzedamy te 20 proc. produkcji żywności? Nie upchniemy jej przecież na rynku wewnętrznym, bo eksport produktów żywnościowych przewyższa import i jest duża szansa, że w tym akurat obszarze gospodarki trend ten się utrzyma. Nie bardzo rozumiem, dlaczego politycy nie dowierzają jakości, walorom smakowym, oryginalności receptur i innym niezaprzeczalnym atrybutom żywności produkowanej w Polsce. Na tym trzeba budować nasze przewagi, a nie na populistycznych hasłach, które w końcu mogą obrócić się przeciwko nam samym.

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • maf 2009-02-18 12:26:31

    pracuję dla sieci (kilku naraz) - z tym półkowym to przesada - na wsparciu sprzedaży zależy wszystkim, a jest z reguły w biznesie tak, że warunki dyktuje ten, kto ma przewagę, chocby tylko negocjacyjną. A handel ma ich trochę wiecej. Wszelako - teza i argumentacja biznesowa i ogólnoekonomiczna więcej niż słuszna. PRL ćiwczylismy, w różnych zresztą rolach i wystarczy - ja powrotu nie chcę, ale widzę, że on wraca niejako sam, bo \"ludziom się należy\". patrząc na to co dzieje sie ze złotówka, jak spada giełda, co byc za chwile może z inwestycjami, to brakuje tylko protekcjonistycznego \"numerus clausus\' na produkty importowane (\"ludzie\" mówią, że drogo), blokady marż (najlepiej dla firm zagranicznych, bo \"ludzie\" powiedzą, ze polsie cierpi) itd. Wybory moga wyglądac potem świetnie, za to za jakis czas gospodarce prZyglądac się nie radze, to będzie żałosny widok. Zatem z A. G (autorem zgodzam sie, choć pewnie podyskutowac jest o czym w tym innych obszarach - tu, w Polsce jest gospodarka rynkowa, prawo UE, Konstytucja, demokracja i parę innych, waznych rzeczy. Nie dajmy się więc zwariować, nawet gdy \"ludzie\" i wybory moga podsuwac nie do końca mądre pomysły, bo ministrów w ich majestacie o pomysły \"nie do końca...\" póki co nie podejrzewam. Oczekuję więc dementi - i niech więcej \"ludzie\" nie bełtają jasności umysłu ministrom, (maf)

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!