Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Kto zapłaci sklepowy podatek?

PiS pokazał projekt ustawy o podatkach dla sklepów. Pytanie kogo bardziej będzie bolało: wielkie sieci, konsumentów czy może dostawców? To jeden z pomysłów PiS, który cieszy się poparciem również wśród wyborców PO, PSL czy kukizowców. I jeden z pomysłów, który ma być zrealizowany w pierwszej kolejności. Bo PiS potrzebuje pieniędzy na spełnienie obietnic wyborczych – informuje wyborcza.biz.

Kto zapłaci sklepowy podatek?
fot. Paweł Pawłowski/zelaznastudio

Oficjalnie tłumaczenie jest takie, że podatek ma przeciwdziałać ekspansji zagranicznych sieci handlowych. Ma też ograniczyć potencjalny transfer zysków osiąganych ze sprzedaży detalicznej na terenie kraju przez duże koncerny.

PiS zastanawia się nad dwoma wariantami podatku. Pierwszy to 2 proc. od obrotu. Drugi zakłada wprowadzenie skali podatkowej. Sklepy, których obrót miesięczny jest mniejszy niż 700 tys. zł, nie płaciłyby go w ogóle. Później byłyby progi 0,5, 1,5 oraz 2 proc. (ten ostatni powyżej 3,5 mln zł miesięcznego obrotu). Budżet ma zarobić na tym ok. 3,5 mld zł rocznie.

Podatek jest określany przez polityków jako "hipermarketowy", ale nie dotknie tylko hipermarketów, bo sklep wielkopowierzchniowy zgodnie z definicją zaproponowaną przez projekt ustawy to obiekt o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m kw., zadaszony lub przykryty namiotem lub namiotami, położony na obszarze jednej działki gruntu lub co najmniej dwóch sąsiadujących ze sobą działek.

Co za tym idzie, podatek dotknie nie tylko Biedronkę, Auchan czy Lidla, ale też księgarnie, apteki, salony samochodowe czy meblowe. Ale podatku nie płaciłaby np. Żabka (średnia powierzchnia sprzedaży wynosi tam ok. 80 m kw.).

Czytaj więcej na wyborcza.biz.

Projekt ustawy pobrać można z działu Multimedia (ramka po lewej stronie).

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (18)

  • dostawca 2015-10-28 11:01:32
    DOSTAWCY ZAPŁACĄ ! :( i tak ratuje się Polskiego Producenta... wstyd !
  • X 2015-10-28 11:28:51
    Kali jak brał bylo ok ale jak Kalemu zabierają to jest be.
  • czarnotowidzę 2015-10-28 14:54:54
    Oczywiście podatek zostanie przerzucony zarówno na dostawców jak i klientów, a sieci jeszcze więcej zarobią.Tak samo będzie z podatkiem bankowym - wzrosną opłaty za prowadzenie konta,za karty płatnicze. Strach się bać
  • kupiec 2015-10-28 15:44:34
    Chory pomysł, który dotknie również polskich handlowców.
  • Handlowiec 2015-10-28 17:40:32
    Oczywiście jest słuszna koncepcją wspieranie rodzimego handlu i wyrównywanie szans , ale ta propozycja jeszcze bardziej zdystansuje podmioty. Biedronka, Lidl, i jeszcze kilku dużych graczy wyciągną pieniądze od dostawców ( tym samym podatek uderzy w producentów)oraz klientów, ale już krajowe organizacje Lewiatan, Społem, Topaz itd nie mają takiej siły nabywczej i będą zmuszone tylko podnieść ceny przez co jeszcze bardziej stracą na atrakcyjności. Można było zapisać że podatek obrotowy dotyczyć będzie TYLKO sieci zagranicznych co finalnie faktycznie mogło by wyrównać szanse ponieważ producenci mieli by alternatywe albo płacimy więcej i w dalszym ciągu jesteśmy uzależnieni od Biedronek i tym podobnych , albo przestawiamy się kolejnym obciążeniom i realizujemy obrót w polskich sklepach. Podsumowując myśleli że chcą dobrze a wyszło jak zawsze...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.21.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!