Ponad 2/5 z nas obawia się, że obdarowana osoba nie będzie używała otrzymanego prezentu, a 1/3 przeraża nawet możliwość, że nie zdążymy wymyślić najlepszego możliwego prezentu. Co ciekawe, nawet w dobie kryzysu, kwestia ceny nie jest kluczowa.

Prezenty kilka razy w roku

74 proc. z nas przyznaje, że prezenty wręcza kilka razy w roku. Rekordziści (co ósmy z nas) dają prezenty nawet raz w miesiącu. Trudnością numer jeden przy wyborze podarunku dla bliskich jest brak pomysłu na prezent. Wskazuje na to aż 38 proc. badanych - wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą BioStat na zlecenie SodaStream. Ograniczony budżet schodzi na drugi plan, ale wciąż jest wyzwaniem dla 28 proc. badanych. Czujemy również obawę, że nie znamy preferencji lub potrzeb obdarowywanej osoby (9 proc.). Wydaje nam się, że najbliżsi mają już wszystko, czego potrzebują (9 proc.), a w dodatku nie mamy czasu na rozeznanie się w ofertach (9 proc.).

Szukamy prezentu idealnego

Okazuje się też, że mamy wiele oczekiwań odnośnie tego, jaki powinien być nasz wymarzony prezent. 65 proc. z nas woli podarunki praktyczne, użyteczne, przydatne w codziennym życiu. Prawie tyle samo z nas, 64 proc., chciałoby, żeby były indywidualnie dopasowane i dobrze przemyślane. 35 proc. Polaków ceni sobie prezenty, które się wyróżniają, są oryginalne, czy wręcz zaskakujące, a 27 proc. zależy, żeby były estetyczne i eleganckie. Niecała 1/10 osób wymaga, żeby podarunki były z markowe lub z wysokiej półki cenowej.

Głównym motywatorem dawania prezentów dla prawie 2/3 Polaków jest chęć uszczęśliwienia bliskiej osoby i sprawienia im radości. Co ósmy badany daje prezenty, chcąc okazać uczucia i troskę, a co dziesiątemu zależy na ułatwieniu życia obdarowywanemu.

Dajemy co otrzymujemy…

Zatem co najczęściej dajemy i otrzymujemy? Okazuje się, że odpowiedzi zaskakująco się pokrywają - ponad połowa z nas najczęściej daje w prezencie produkty kosmetyczne, a około ⅓ prezenty tekstylne lub spożywcze. Analogicznie 60 proc. z nas otrzymuje najczęściej prezenty kosmetyczne, niemal ⅖ prezenty tekstylne, a 1/3 - spożywcze. Prezenty w formie biżuterii swoim bliskim częściej wręczają mężczyźni, a kobiety wyraźnie częściej ją otrzymują. Panie dostają również elementy wystroju czy wyposażenia, mężczyźni z kolei zdecydowanie częściej od kobiet otrzymują elektronikę lub sprzęty AGD.

Przy wyborze drobnych sprzętów AGD czy elementów związanych z wyposażeniem wnętrza warto porównać charakterystykę sprzętu. 7 na 10 respondentów uznało, że cechami naszych produktów, które są pożądane jako prezenty są wygoda, czyli możliwość posiadania wody gazowanej na zawołanie oraz oszczędność stosowania takiego rozwiązania, natomiast ponad ⅓ wskazała na wspieranie zdrowych nawyków. 

– podkreśla Katarzyna Konwińska z SodaStream.

Gdzie szukamy inspiracji?

Przyjrzyjmy się temu, w jaki sposób szukamy inspiracji na prezent: ponad połowa z nas opiera się w tym zakresie wyłącznie na swojej wiedzy i przeczuciu. Druga połowa zrzuca z siebie ciężar kreatywności i szuka pomysłów w internecie, a kolejne 10 proc. - w mediach społecznościowych. Warto zaznaczyć, że najczęściej internet eksplorują Millenialsi - aż 64 proc. z nich stawia na wirtualne propozycje. Jesteśmy też wierni powiedzeniu “kto pyta, nie błądzi”: 44 proc. Polaków pyta obdarowywaną osobę, co chciałaby dostać, a 30 proc. sugeruje się w tym temacie opinią znajomych. Jednocześnie wierzymy, że nie jesteśmy podatni na siłę marketingu - inspirację zaobserwowanymi reklamami deklaruje niecałe 8 proc. z nas.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl