Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Liderzy rynku zasypali e-handlem połowę strat po zamknięciu galerii

W najlepszym przypadku sprzedaż online pozwoliła "zasypać" handlowcom tylko połowę skutków zamknięcia galerii, znacząca grupa sprzedawców odrobiła w internecie jedynie 10-15 proc. strat - ocenia partner z Unity Group Grzegorz Rudno-Rudziński, komentując dane GUS.

Liderzy rynku zasypali e-handlem połowę strat po zamknięciu galerii
Liderzy rynku zasypali e-handlem połowę strat po zamknięciu galerii/ fot. shutterstock

Autor: PAP
Data: 22-01-2021, 12:55

W piątek GUS podał, że sprzedaż detaliczna w grudniu była wyższa o 19,8 proc. w porównaniu z listopadem 2020 r. Miesiąc do miesiąca odnotowano nieznaczny spadek wartości sprzedaży przez internet (o 4,1 proc.), co w efekcie zmniejszyło udział tej sprzedaży z 11,4 proc. w listopadzie do 9,1 proc. w grudniu,

Według Grzegorza Rudno-Rudzińskiego z Unity Group, spadek udziału e-commerce w handlu detalicznym w grudniu to z pewnością efekt czasowego otwarcia galerii handlowych w tym miesiącu (ponownie zamknięto je 28.12) i wygaszenia gorączki przedświątecznych zakupów.

Jak zaznaczył, trudno jednoznacznie wskazać co przyniesie styczeń i cały 2021 rok, bo zmiennych jest zbyt wiele.

"Takim czynnikiem, który może być zarówno negatywną siłą, jak i pozytywnym impulsem jest niepewność w trendach globalnych. Jeszcze nie wiemy na ile faktycznie ograniczeniu ulegnie globalizacja w handlu - poprzez dostrzeżenie ryzyka związanego z załamaniem się łańcuchów dostaw przez Covid, wznawianiem kontroli granicznych, Brexitem czy ocleniem sprzedaży z Azji" - wskazał.

Dodał, że lockdown prawdopodobnie potrwa do kwietnia, a liderzy rynku, np. LPP, doszli do poziomu obrotów online, które zasypały "tylko" połowę skutków zamknięcia galerii.

Według eksperta, duzi gracze i ci, którzy do transformacji cyfrowej podeszli systemowo, wdrażając etapami kolejne jej elementy, są przygotowani na kontynuację lockdownu w kolejnych miesiącach. Jednak jest na rynku olbrzymia grupa sprzedawców, którym do tej pory nie udało się zbudować znaczącej skali online, a ich przychody z e-handlu "zasypały" zaledwie 10-15 proc. skutków zamknięcia galerii handlowych.

Jak ocenił, ich pogarszająca się kondycja może doprowadzić do fali upadłości w branży handlowej. "Nie zmienia to faktu, że sam kanał online będzie zapewne w 2021 r. dalej kroczył drogą dużych wzrostów, a jaka będzie skala tego zjawiska, pokażą najbliższe miesiące" - zaznaczył.

Rudno-Rudziński wskazał, że do sprzedaży internetowej przymierza się również wielu producentów, którzy do tej pory nie traktowali poważnie tego kanału sprzedażowego, kierujących wcześniej swoją ofertę przede wszystkim do grup o tradycyjnych przyzwyczajeniach zakupowych.

"Teraz myślą oni o uruchomieniu kanału D2C (Direct To Consumer, bezpośrednio do konsumenta - PAP), bo już zdążyli się przekonać o sensowności tej inwestycji" - wyjaśnił.

Jak dodał, ciekawszy może być za to 2022 r. - obecnie wszyscy wyciągają wnioski z 2020 r., firmy które stać, inwestują w nowe rozwiązania, ale skutki systemowe tych działań będą mierzalne dopiero w przyszłym roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

zakaz handlu RSS ALERT    /    e-commerce RSS ALERT    /    e-zakupy RSS ALERT    /    Covid-19 RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • zelik 2021-01-25 13:39:19
    Liderem w branży odzieżowej na pewno pozostaną marki LPP, mają świetne sklepy internetowe.
    • massa 2021-01-27 12:46:01
      No jest liderem ale też dlatego że mają wiele sklepów poza granicami Polski i idzie im tam bardzo dobrze.
  • mirek 2021-01-26 10:57:49
    Jak ktoś jest dobrym graczem to da sobie radę. Ciekawe jednak ilu takich graczy poza oczywistymi liderami zostało.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.129.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!