Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Maciej Ptaszyński, PIH: Jak zmienił się handel w czasie trzech miesięcy pandemii?

Pandemia pokazała, jak ważną i niezbędną branżą jest handel. To właśnie sklepy są odpowiedzialne za zapewnienie społeczeństwu dostępu do żywności. Po blisko trzech miesiącach wyraźnie widać, że branża handlu spożywczego stanęła na wysokości zadania – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Maciej Ptaszyński, PIH: Jak zmienił się handel w czasie trzech miesięcy pandemii?
Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. Fot. Polska Izba Handlu

Mijają trzy miesiące, odkąd pandemia koronawirusa wywróciła naszą rzeczywistość do góry nogami. 4 marca w Polsce odnotowano pierwszy potwierdzony przypadek zakażenia koronawirusem. W marcu zaczęło się zamykanie wielu sektorów gospodarki, zmiany zaszły w funkcjonowaniu sklepów, wprowadzono reżim sanitarny. W pierwszych tygodniach pandemii konsumenci masowo wykupywali żywność o przedłużonym terminie przydatności do spożycia oraz papier toaletowy. 

Początek czerwca to czas, w którym wiele sektorów gospodarki zostało "odmrożonych", zmniejszył się również reżim sanitarny. Jak w czasie pierwszego etapu pandemii, który trwał około trzech miesięcy, radził sobie handel detaliczny i w jaką stronę zmierza obecnie?

Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu podsumowując trzy miesiące trwania pandemii zauważa, że sieci handlowe szybko wprowadzały zaostrzone procedury dotyczące zasad higieny i bezpiecznej sprzedaży – zwykle rozszerzając i wyprzedzając przyjęte później rozwiązania prawne.

– Nierzadko sklepy oddolnie podejmowały działania, które szły znacznie dalej, jeżeli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa – dodaje.

Wiceprezes PIH tłumaczy, że struktura handlu w Polsce podlega w ostatnim okresie zmianom. – W szczególności dotyczy to handlu internetowego – bodźcem do jego rozwoju było wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele. Pandemia wzmocniła ten trend – mówi się o blisko 1700 sklepów internetowych różnych branż, jakie powstały w bieżącym roku. Rosną także obroty sklepów internetowych i zainteresowanie nimi – również tymi z żywnością – mówi.

– Można zakładać, iż część konsumentów pozostanie lojalna temu kanałowi sprzedaży – czy to przez przyzwyczajenie, czy na skutek zidentyfikowania jego zalet. Sklepy, które funkcjonują także w kanale internetowym, bezpieczniej przetrwają ten trudny czas i w przyszłości będą zyskiwać dzięki nowym trendom, jakie teraz się kształtują – tłumaczy.

– Warte podkreślenia jest, że zgodnie z dostępnymi wynikami badań, Polacy najbardziej ufają sklepom osiedlowym. Jeżeli chodzi o zachowania konsumenckie, daje się zauważyć mniejszą częstotliwość wizyt w sklepach przy jednoczesnym znacznym zwiększeniu wartości koszyka. Taki trend wskazuje też pośrednio, iż konsumenci wolą lokalne sklepy blisko domu jako główne miejsce robienia zakupów. Trzeba wierzyć, że ten trend pozostanie po epidemii – mówi Maciej Ptaszyński.

więcej informacji:

Maciej Ptaszyński RSS ALERT    /    PIH RSS ALERT    /    Polska Izba Handlu RSS ALERT    /    sklepy RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT

KOMENTARZE (11)

  • Ciastek 2020-06-10 10:40:08
    Jak Pan śmie Panie Macieju wypowiadać się w imieniu przedsiębiorców o przesunięcie zmiany vat-u na inne terminy! Cały czas brnąć w tym bałaganie i niewiedzy, że podobno termin przydatności ma znaczenie, przez takich jak Pan mamy tylko bałagan w Państwie i ciastka na 3 stawki VATU!!
    • Maciej Ptaszyński 2020-06-10 10:54:52
      Dziękuję za głos w dyskusji. Zajęliśmy się tym tematem po wyraźnych prośbach przedsiębiorców. Pozdrawiam
      • Czerepach 2020-06-10 11:29:59
        Proszę nie brnąć dalej i się nie kompromitować. Nie znam przedsiębiorcy, dla którego dalsze trwanie w tym chaosie byłoby na rękę. Była sposobność aby w końcu zrobić z tym porządek, więc proszę przynajmniej nie przeszkadzać, a tym bardziej zabierać zadania w imieniu innych (również moim, gdyż jako przedsiębiorca sobie tego nie życzę).
      • Maciej Ptaszyński 2020-06-10 11:49:56
        Jak powiedziałem - nie podjęlibyśmy tej inicjatywy bez sygnałów od przedsiębiorców. Zresztą matryca VAT została już raz przesunięta ze względu na COVID. Pozdrawiam.
      • Czerepach 2020-06-10 12:08:41
        Przepraszam, ale Pana kolejny argument, trąci żenadą - skoro raz przesunięto, to kolejny raz też można????? Jeśli tak bardzo kierujecie się głosami przedsiębiorców, to wierzę że poniższe głosy, również przez Państwo zostaną uwzględnione.
      • Businessman 2020-06-10 12:17:14
        Bo to tylko ELITOM pasuje przesunięcie, co by ośmiorniczki u Sowy były tańsze, a wy miernoty piekarsko-cukiernicze macie na to wszystko z.....
      • Maciej Ptaszyński 2020-06-10 12:28:41
        Jeżeli jest Pan zainteresowany konstruktywnym dialogiem, zapraszamy do kontaktu ponieważ forum nie jest optymalnym do tego celu miejscem.
      • Czerepach 2020-06-10 13:37:50
        Szanowny Panie, dla nas zwykłych przedsiębiorców, których zdanie i stanowisko niestety nie ma znaczenia, a często partykularne interesy różnego rodzaju działaczy biorą górę, forum jest jedyną okazją aby zaprezentować swoje stanowisko.
      • Ciastek 2020-06-10 17:56:23
        Panie Czerepach, daj Panu spokój, napisał co mu kazali, żeby mieli podkładkę, a że to kłamstwo to on to wie, ja to wiem i Pan to wie. Każdy normalny chce jasnych przepisów, ale nie pasuje to wszystkim, bo z czego będą żyły urzędy skarbowe jak z niewiedzy przedsiębiorców? Przesunięcie przez Covid, większej głupoty nie potrafili wymyśleć, a teraz niby dlaczego, pytałem dzisiaj kilku przedsiębiorców i widziałem te opinie na money.pl Jakby jednak wszyscy chcieli wcześniejszego wprowadzenia porządku w stawkach vat.
  • Piekarz 2020-06-10 11:38:17
    Nie ma piekarza - przedsiębiorcy, który nie chciałby ujednoliconej stawki VAT, porządku i jasnych przepisów jakie nam były obiecane.
  • Przedsiębiorca 2020-06-10 15:39:45
    Proszę poczytać komentarze, nikt nie chce przesunięcia, NIKT! www.money.pl/podatki/nowa-matryca-stawek-vat-polska-izba-handlu-apeluje-o-kolejne-przesuniecie-6519602608707201a.html

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.149.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!