Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Maciej Ptaszyński, PIH: Podatek od sieci handlowych dotkliwie uderzy w małe firmy

– Podatek od sieci handlowych ograniczy rentowność małych i średnich firm, które nie będą mogły konkurować z dyskontami i hipermarketami, a przecież istotą ustawy miała być ochrona polskich małych i średnich firm handlowych – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.

Maciej Ptaszyński, PIH: Podatek od sieci handlowych dotkliwie uderzy w małe firmy
Podatek od sieci handlowych dotkliwie uderzy w małe firmy. Fot. Polska Izba Handlu

Autor: Olimpia Wolf, www.portalspozywczy.pl
Data: 26-01-2016, 12:56

Ministerstwo Finansów 25 stycznia przedstawiło założenia ustawy o podatku od sieci handlowych.  Markety będą płacić trzy stawki podatku od obrotów. Stawka podstawowa będzie wynosić 0,7 proc., a pozostałe – 1,3 proc. i 1,9 proc. Podatek będzie też zawierać kwotę wolną, wynoszącą 18 mln zł rocznego obrotu.

– Nie jesteśmy do końca zadowoleni z przyjętych założeń. Kwota wolna dotyczy tak naprawdę mikroprzedsiębiorstw, a małe i średnie firmy z obrotami na poziomie odpowiednio 45 i 225 mln zł obrotu rocznie, nie będą przez ustawę wspierane. A taki był pierwotnie zamysł, aby wprowadzić podatek, który wyrówna szansę mniejszych polskich firm w stosunku do zagranicznych sieci dyskontowych i hipermarketów – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby handlu.

Dodaje, że podatek w wysokości 0,7 proc. to potężne obciążenie, które tak naprawdę dotyka spółdzielnie, małe sklepy rodzinne i osiedlowe, których rentowność wynosi zaledwie 0,5 proc.

– W najlepszym razie podatek pochłonie rentowność tych firm, a skutkiem będzie ograniczenie w istotny sposób ich możliwości inwestycyjnych i rozwojowych – tłumaczy Maciej Ptaszyński.

Podkreśla, że podatek w wysokości 1,9 proc. od handlu w soboty, niedziele i święta jest bardzo wysoki.

– Słyszeliśmy, że rząd chce ograniczyć handel w niedzielę, ale dlaczego w projekcie jest mowa o sobotach? Sieci generują wtedy aż 40 proc. swoich obrotów. Czyli tak naprawdę, wyliczając średnią ważoną, zabierze się sieciom handlowym więcej niż 1,9 proc. – wyjaśnia Maciej Ptaszyński.

Podsumowuje, że jeśli ustawa o podatku od sieci handlowych wejdzie w życie w obecnym kształcie, efekt będzie całkowicie odwrotny od zamierzonego: małe i średnie polskie sieci handlowe nie będą miały wsparcia, a jedynie dodatkowe koszty.

– Polska Izba Handlu czeka na szczegółu projektu – dodaje Maciej Ptaszyński.

Przypomnijmy – stawka 0,7 proc. ma obciążać przychód nieprzekraczający w danym miesiącu kwoty 300 mln złotych. Stawka 1,3 proc. ma być płacona od nadwyżki przychodu ponad 300 mln złotych w tym miesiącu. Stawka 1,9 proc. ma obowiązywać od przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy (to ostatnie kryterium odnosić się będzie do tych sprzedawców detalicznych, którzy na mocy przepisów będą prowadzili sprzedaż w takie dni).

Podatek od marketów ma być jednym z dodatkowych źródeł dochodów, z których sfinansowany ma być, według programu PiS, m.in. program 500+. W myśl projektu budżetu na 2016 rok dochody z podatku od marketów powinny wynieść ok. 2 mld zł rocznie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Maciej Ptaszyński RSS ALERT    /    Polska Izba Handlu RSS ALERT    /    podatek od handlu RSS ALERT

KOMENTARZE (8)

  • pzdr 2016-01-26 17:56:59
    prowadzę małą firmę.podatek od sieci handlowych ma we mnie uderzyć ? a może zamknięcie marketów w niedziele uderzy w moją firmę jeszcze bardziej ? hehehe...zacieram ręce - koniec nierównowagi :) zacznijcie się bać ! nadchodzą silni polscy mali przedsiębiorcy !! hahaa !
  • PIS ma chore pomysły 2016-01-27 10:40:26
    No właśnie - przez chciwość małych sklepów i to, że ceny mają wyższe o 30% niż duże sieci to i tak w nich nie kupuję. Niech nikt nie ma złudzeń, że Ci co kupują w dużych sklepach rzucą się w niedzielę do małych sklepików jeśli sklepy zostaną zamknięte w ten dzień. A ciekawe co powiedzą handlowcy na Zachodnie i Wschodniej granicy jak w niedzielę zabraknie Niemców i Ukraińców ?
  • Lepień 2016-01-27 10:44:04
    Na Węgrzech po wprowadzeniu prze prorosyski, popierający Putina rząd Orbana nowych podatków, ceny Żywności wzrosły tak, ze są wyższe niż obecne w Polsce o 30%. Ale wkrótce u nas też będzie tak jak nad Balatonem. Szykujcie więcej kasy na zakupy - więcej takich dobrych zmian.
  • Słonik 2016-01-27 11:19:00
    Ten Pan pitoli jakieś bzdury. W ogóle PIH zaczęła ostatnio gadać z francuskim akcentem. Wypowiadanie się że małym przedsiębiorcom będzie gorzej bez podawania jakichkolwiek argumentów to teraz praktyka w każdym medium. Nie mówić dlaczego tylko siać defetyzm i zastraszenie. Jak może być gorzej jak większość małych przedsiębiorców nie marzy o obrotach 1,5 mln netto/miesiąc. Z kolei dostawcy krzyczą, że na nich przerzuci ktoś koszty podatku - też bzdura - bo co taki Teskacz czy coś innego powie, że bez 1,5 procenta obniżki na wyrównanie nie weźmie towaru - niech próbuje gdzie indziej - jeżeli ustawa będzie działała w całym kraju po prostu odniesie się do całości rynku. Będzie konkurencyjniej - na razie brawo pisowcy.
  • Tola 2016-01-27 12:55:15
    do ~Słonik Nie będzie żadnej progresji, bo UE się nie zgodzi. A poza tym podatek i tak wyciągną z kieszeni klientów i dostawców.A jakim cudem podatek miałby spowodować wzrost konkurencyjności to naprawdę nie rozumiem. Będzie tak samo jak z podatkiem bankowym.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.9.19
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!