Małe sklepy ze spadkiem sprzedaży słodyczy, napojów i "małpek"
W lutym 2021 r. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej klienci sklepów małoformatowych znacznie mniej, bo aż o 15%, wydali na słodycze napoje i napoje.

- W lutym w małych sklepach spadła sprzedaż słodyczy, napojów i "małpek".
- Niewielkie wzrosty odnotowały przyprawy, przetwory warzywne i owocowe, paczkowane wędliny i sery.
Jak pokazują dane CMR Panel, w lutym 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była tylko o 7,4% niższa niż w lutym 2020 r. i o 3,4% niższa niż w styczniu 2021 r. W lutym spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 2% mniej klientów niż w styczniu i aż o 23% mniej niż w lutym 2020 r.
W 2021 r. luty był znacznie chłodniejszy i miał o jeden dzień mniej niż rok wcześniej (2020 r. był rokiem przestępnym), dlatego sprzedaż w porównaniu rdr była znacznie niższa. Po odliczeniu jednego dodatkowego dnia z lutego 2020 r. spadek wartości w ujęciu rdr wynosi 3,5%. Trzeba też pamiętać, że luty 2020 r. był ostatnim miesiącem względnej normalności przed pandemią, a styl życia i zwyczaje zakupowe klientów zakupowych były trochę inne niż obecnie. W lutym 2021 r. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej klienci sklepów małoformatowych znacznie mniej, bo aż o 15%, wydali na słodycze (szczególnie impulsowe – batony, wafelki czy rogaliki), a także napoje (szczególnie w małych opakowaniach), niewielkie wzrosty odnotowały natomiast produkty związane z częstszym przebywaniem w domu i przygotowaniem posiłków, jak np. przyprawy, przetwory warzywne i owocowe, paczkowane wędliny i sery.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Luty br. był mroźny i śnieżny, co w połączeniu z drugą falą pandemii mocno wpłynęło na liczbę transakcji (spadek o 23% w porównaniu z lutym 2020 r.), a także przyczyniło się do spadku sprzedaży m.in. piwa (w lutym sprzedało się o 11% mniej opakowań piwa niż w lutym 2020 r.) czy wody (spadek o 13% w ujęciu rdr).
Warto jednak dodać, że w porównaniu ze styczniem 2021 r. sprzedaż wody wzrosła o 4% zarówno w liczbie opakowań, jak i wartości sprzedaży, spadła natomiast sprzedaż napojów gazowanych (o 4% mniej niż w styczniu pod względem liczby opakowań i o 8% w przeliczeniu na litry), czyli kategorii najbardziej dotkniętej podatkiem cukrowym. Zmiany te są jeszcze bardziej znaczące w ujęciu rdr – w lutym 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 25% litrów napojów gazowanych mniej niż w lutym 2020 r., jednak ogromny wzrost cen (o 24% za litr) sprawił, że ich wydatki na tę kategorię pozostały na podobnym poziomie.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.