• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Mariaż InPost i Makro, czyli przewrót technologiczny i mentalny

Mariaż InPost i Makro Polska to znak czasu pandemicznego w polskim handlu i dystrybucji - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.
  • Autor: Olimpia Wolf
  • Data: 07-07-2021, 10:30
Mariaż InPost i Makro, czyli przewrót technologiczny i mentalny
Mariaż InPost i Makro, czyli przewrót technologiczny i mentalny, fot. materiały prasowe Makro
  • Strategiczny alians InPostu i Makro znaczy więcej niż namacalnie postrzegamy.
  • Dzięki e-commerce i powiązanemu z nim doświadczeniu dystrybucyjnemu powstaje bardzo znaczący, grupowy gracz sektora grocery. 
  • Handel przekracza na masową skalę granice sklepu i magazynu hurtowego, technologicznie jednocząc proces informowania, zamawiania, zapłaty, dostawy i serwisu.

Na początku lipca 2021 roku InPost i Makro Polska wystartowali z aplikacją do zakupów spożywczych online - InPost Fresh. Aplikacja pozwala wybrać produkty, adres i godzinę dostawy. Na razie dostawa możliwa jest jedynie na terenie Warszawy. Niewykluczone, że wkrótce usługa InPost Fresh będzie dostępna w kolejnych miastach Polski.

Podwaliną współpracy są silne kompetencje Makro Polska w obszarze oferty produktów spożywczych oraz kompetencje InPost w obszarze dostaw do klienta końcowego.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Widać, że rozruszany przez pandemię sektor e-grocery wchodzi na kolejny poziom rozwoju. Nowy biznesowy pomysł dwóch podmiotów może sporo zmienić na rynku handlu detalicznego w Polsce. 

Dr Andrzejowi Falińskiemu, prezesowi Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego nowa koncepcja w sektorze retail, stworzona w pandemicznych czasach, kojarzy się z Faustem Goethe’go.

– Śledząc reakcje handlu na pandemię – i heroiczne zmagania całej z nią gospodarki – przychodzi na myśl „Faust” Goethe’go i przedstawienie się Mefistofelesa dr Faustowi, słowami: „Jam częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie dobro czyni". Przesadzona analogia? – nie szkodzi. Oto, iście diabelski wirus w zderzeniu z siłą przedsiębiorczych umysłów wywołuje przewrót technologiczny i mentalny w całym sektorze – mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

InPost i Makro Polska tworzą konglomerat

– Rozwijające się zawiązki handlu cyfrowego wybuchają, czyniąc nie tylko sukces finansowy firm handlowych, ale i podtrzymując ruch w całym rynku wewnętrznym – nie omijając też handlu żywnością. W ten historyczny moment i strategiczną okazję wpisują się pozornie odlegli od siebie partnerzy: InPost i Makro Polska tworząc konglomerat oparty o infrastrukturę, technologie i wielokanałową dystrybucję. Mariaż ów to po prostu znak czasu pandemicznego w polskim handlu i dystrybucji – zauważa ekspert.

– E-commerce sięga gwałtownie po skalę – cały segment  z 34 mld wartości sprzedaży przed rokiem sięga po niemal 80 mld, ale w jego ramach e-grocery przebija tę dynamikę idąc z poziomu ok. 1 mld do ponad 2,5 mld – dodaje.

– Odnotowując opisywany mariaż strategiczny wielkiej firmy handlowej, bogatej w infrastrukturę, doświadczenie, kadrę, środki techniczne i finansowe, z nowoczesną  firmą dystrybucji związanej z e-technologiami, w istocie widzimy nie tylko kolejny pomysł na biznes. To egzemplifikacja szerokiego, dalekosiężnego i zróżnicowanego procesu modernizacji sektora, przyspieszonego przez odruch obronny przez wirusem – tłumaczy Faliński.

Ekspert podkreśla, że handel przekracza na masową skalę granice sklepu i magazynu hurtowego, technologicznie jednocząc proces informowania, zamawiania, zapłaty, dostawy i serwisu.

– W tej perspektywie strategiczny alians InPostu i Makro – oraz im podobnych – znaczy więcej niż namacalnie postrzegamy. W procesie tym mieszczą się bowiem liczne jego odgałęzienia – sklepy autonomiczne, digitalizacja dyskontu, zmiana formuły i „omnichannelizacja” hipermarketu, digitalizacja sieci sklepów convenience i osiedlowych oraz wiele innych – zauważa ekspert.

Makro Polska z obiecującym potencjałem

– Poszukać warto istoty rzeczonego mariażu. Oto jest Makro Polska – potężny operator hurtowy, o obfitych zasobach infrastruktury, licznych, nie zawsze efektywnie wykorzystywanych rozwiązaniach handlowych. Firma używająca nie tylko platform „fizycznych” dla kategorii produktów, ale i funkcjonujących wraz z nimi platform cyfrowych o wielorakim charakterze, m.in. market place, aukcje, wielokanałowe platformy promocyjne. Wieloletnie doświadczenie i zasoby w dziedzinie różnych form hurtu i integracji sklepów detalicznych (franczyza, partnerstwa) tworzą obiecujący potencjał - właśnie dla firmy dystrybucyjnej, jaką w istocie rzeczy jest InPost, jeden z liderów handlu zdalnego, dysponujący znaczącym zasobem dystrybucji kurierskiej, paczkomatowej, teraz uzyskującej dostęp do integrowanych przez Makro sklepów franczyzowych i partnerskich, czyli do rozwoju sprzedaży w modelu pick-up & collect – opowiada Andrzej Faliński.

– Do tego dodawszy możliwości i ambicje obu partnerów zagranicą, a myślę m.in. o przejęciu przez InPost Mondial Relay we Francji i strategię Makro (stawka na hurt poprzez Metro C&C) w Niemczech, można powiedzieć, że powstaje bardzo znaczący, grupowy gracz sektora grocery – znaczący właśnie dzięki e-commerce i powiązanemu z nim doświadczeniu dystrybucyjnemu – tłumaczy ekspert.

– Sięgając do historii sieciowego segmentu hurtowego i do pochopnych decyzji sprzed niemal 15 lat w Metro Group, w kwestii integracji franczyzowych (rezygnacja z niemal zakończonej akwizycji do systemu franczyzowego), można powiedzieć, że Makro uzyskuje szansę na odrobienie skutków dokonanych przed laty wyborów, sięgając po mariaż z nowoczesnym dystrybutorem, więcej niż obytym z e-commerce i wsparciem handlu wielokanałowego. Jak z tej szansy skorzystają, zobaczymy – podsumowuje Andrzej Faliński.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!