• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Markety i centra handlowe coraz chętniej płacą za prawa do odtwarzanej tam muzyki

W ciągu ostatnich czterech lat pięciokrotnie wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy płacą za prawa autorskie do muzyki odtwarzanej w ich lokalach - wynika z raportu Związku Producentów Audio Video (ZPAV) przedstawionego na poniedziałkowej konferencji prasowej.
  • Autor: PAP
  • Data: 06-04-2009, 15:58
Markety i centra handlowe coraz chętniej płacą za prawa do odtwarzanej tam muzyki
fot. dzienniknowy.pl

Muzyka w sklepach, galeriach handlowych i w punktach usługowych tworzy atmosferę miejsca, zachęca klientów, może także wpływać na wysokość sprzedaży. Obowiązek płacenia za tak wykorzystywaną muzykę wynika z nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pośrednich z 4 lutego 1994 roku.

Zgodnie z ustawą, każdy podmiot gospodarczy wykorzystujący w swojej działalności muzykę zobowiązany jest do odprowadzania stosownych opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskim reprezentującymi twórców, wykonawców i producentów. Lista działalności objętych obowiązkiem uiszczania opłat jest bardzo szeroka i obejmuje m.in. obiekty gastronomiczne, handlowe, usługowe, rekreacyjne i sportowe.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Rośnie liczba podmiotów, które podpisały ze ZPAV umowę na odtwarzanie muzyki oraz odprowadzają z tego tytułu opłaty na rzecz osób i firm tam zrzeszonych. O ile w 2004 roku ZPAV miał 1102 umowy podpisane z przedsiębiorcami, to w roku 2008 było ich już 5554. "Przewidujemy, że pod koniec roku 2009 przybędzie kolejne 2500 sklepów, klubów, restauracji i punktów usługowych wywiązujących się obowiązku opłat" - powiedział w poniedziałek Bogusław Pluta z ZPAV.

Nadal jednak, z około 12 tys. podmiotów, które powinny płacić za prawa autorskie do odtwarzanej muzyki, ponad połowa nie wnosi opłat. "Wynika to często z niewiedzy, że istnieje taki obowiązek. Dlatego wizyty naszych inspektorów mają charakter informacyjny. Przeważnie udaje im się przekonać właściciela obiektu do podpisania umowy i wnoszenia opłat" - zaznaczył Pluta. Przypomniał, że za uporczywe odmawianie płacenia grozi kara od trzech do dziewięciu lat więzienia. Odpowiedzialny jest zawsze właściciel lokalu, a nie osoba odtwarzająca muzykę.

Opłaty miesięczne są zróżnicowane w zależności od wielkości lokalu. Ze odtwarzanie muzyki w niewielkim sklepie o powierzchni 50 m kw. miesięcznie płaci się 25 zł, w dużym sklepie 200-metrowym taka opłata to 110 zł. Pub do 50 m kw. za prawo do odtwarzania muzyki zapłaci 50 zł miesięcznie, a 200-metrowy klub - ok. 500 zł. Mały zakład fryzjerski powinien płacić około 20 zł miesięcznie, tyle samo co taksówkarz, który odtwarza muzykę pasażerom.

W tym roku ZPAV zainkasował ponad 10 mln zł z tytułu ścigania opłat za odtwarzanie muzyki w miejscach publicznych. Pieniądze te są dzielone pomiędzy producentów fonograficznych.

"Można powiedzieć, że świadomość społeczna tego, że trzeba przestrzegać prawa autorskiego, rośnie. Coraz więcej osób ma tego świadomość. W przygotowywanej nowelizacji prawa autorskiego chcemy doprowadzić do sytuacji, gdy będzie podpisywana jedna umowa na opłaty dla wszystkich organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi takich jak ZPAV, ZAIKS czy STOART. Obecnie umowy takie zawierane są osobno z każdą z organizacji" - poinformował Pluta.

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!