• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

MasterCard: Obniżenie opłaty interchange spowodowało wzrost opłat za karty?

Według badania hiszpańskich naukowców, wykonanego na zlecenie firmy MasterCard, obowiązkowa redukcja opłaty interchange w Hiszpanii w latach 2005 - 2010 doprowadziła do spadku liczby transakcji kartowych. Wyniki badań zaprezentowała Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego.
  • Autor: pr
  • Data: 16-10-2012, 07:30

Według profesora Gustavo Matiasa, współautora badania wynika, że taki krok wprawdzie obniżył koszty po stronie akceptantów kart, jednak znacząco zwiększył koszty dla ich użytkowników, co w konsekwencji doprowadziło do spadku liczby transakcji kartowych na rzecz płatności gotówkowych.

W grudniu 2005 r. największe hiszpańskie stowarzyszenia handlowe i organizacje kart płatniczych podpisały, wymuszoną przez rząd, umowę o obniżeniu opłat z tytułu transakcji dokonywanych kartami płatniczymi (tzw. opłat interchange) na okres pięciu lat (2006-2010). W konsekwencji opłaty interchange spadły średnio o 57,3 proc., co w liczbach bezwzględnych dało 3329 mld EUR w ciągu pięciu lat.

Obniżenie opłaty interchange doprowadziło do zmniejszenia - średnio o 51,3 proc. - opłat za obsługę akceptanta (Merchant Service Charges - MSC), które handlowcy ponoszą w związku z akceptowaniem kart. W liczbach bezwzględnych była to kwota o 2749 mld EUR w ciągu pięciu lat.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Emitenci kart - chcąc zrekompensować sobie spadek przychodów z tytułu opłaty interchange, którą wcześniej płacili akceptanci (3329 mld EUR w ciągu pięciu lat) - podnieśli opłaty za użytkowanie kart, aby móc pokryć koszty związane z ich obsługą. W konsekwencji - roczne opłaty ponoszone przez klientów za standardowe czterostronne karty płatnicze wzrosły o ponad 50 proc., co dało łącznie 2350 mld EUR w ciągu pięciu lat.

- Podniesiono również inne opłaty, np. za przyznanie salda debetowego, ograniczono też programy premiowe i promocyjne dołączane do kart. W rezultacie - hiszpańscy klienci muszą płacić więcej, otrzymując w zamian mniejsze korzyści związane z użytkowaniem kart - mówi prof. Gustavo Matias, współautor badania.

Głównymi beneficjentami obniżenia opłat interchange byli w Hiszpanii handlowcy. W pięcioletnim okresie obowiązywania umowy zyskali dzięki obniżeniu opłat 2749 mld EUR. Niestety - nie ma dowodów na to, aby choć część tych oszczędności została przeniesiona na klientów - w postaci obniżonych cen lub lepszej jakości świadczonych usług. Ani handlowcy, ani odpowiedzialne ministerstwa, ani urząd ds. konkurencji, ani hiszpański bank centralny czy hiszpański główny urząd statystyczny, nie potrafiły przedstawić empirycznych dowodów na korzyści, które klienci mieliby w jakikolwiek sposób odnieść w wyniku obniżenia opłat interchange.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Edyward 2012-10-16 11:35:58

    No i dobrze niech płacą ci co z nich korzystają a nie wszyscy w cenach produktów. Wiem wiem socjalizm jest lepszy i powinni płacić wszyscy jak teraz.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!