Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Miliardy rubli płynące do Rosji. Te koncerny wydawały krocie na reklamę

Tylko w ciągu ostatnich dni wiele firm i marek ogłosiło, że wycofuje swoją ofertę z Rosji. Wiele firm nie zdecydowało się na ten krok, ale ograniczyło inwestycje. Dlaczego to takie ważne? Bo międzynarodowe koncerny płacą miliardy rubli za reklamy swoich produktów. Także w rządowych mediach.
  • Autor: Agata Kinasiewicz
  • Data: 12-03-2022, 10:16
Miliardy rubli płynące do Rosji. Te koncerny wydawały krocie na reklamę
Nestle jako wiodący producent artykułów spożywczych wydało w 2021 r. najwięcej na reklamę w Rosji/ fot. Shutterstock

Coraz więcej firm decyduje się na wycofanie z rosyjskiego rynku. Jednak najwięksi na świecie producenci żywności i artykułów gospodarstwa domowego, ogólnie z branży FMCG, nie mogą z dnia na dzień zawiesić swoich biznesów. Tłumaczą to przede wszystkim faktem, że nie mogą odciąć od podstawowych artykułów spożywczych czy higienicznych milionów Rosjan. Oznaczałoby to puste półki w sklepach, kryzys humanitarny i drastyczny wzrost bezrobocia.

 Danone i Nestle nie wycofują się z Rosji

Wiele firm zdecydowało się za to na obcięcie inwestycji kapitałowych w Rosji oraz zaprzestanie działań marketingowych, ograniczenie swoich wydatków i działalności na terenie Rosji do minimum. Np. Procter&Gamble i Unilever poinformowały w tym tygodniu, że nadal sprzedają podstawowe produkty w Rosji, ale kończą wszelkie nowe inwestycje kapitałowe i nie reklamują się już w tym kraju. Unilever zawiesił także import i eksport z Rosji. Podobne podejście stosują Nestle i Danone.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Części obserwatorów takie podejście nie zadowala. Domagają się tego, aby firmy zawiesiły całkowicie działalność na terenie Rosji. Tak zrobiła np. sieć Ikea, czy McDonald’s, który poinformował we wtorek, że zamyka swoje restauracje w Rosji, w tym kultową lokalizację na Placu Puszkina w Moskwie. PepsiCo, Coca-Cola i Starbucks Corp również wstrzymały sprzedaż swoich najbardziej znanych produktów w Rosji. Także marki spod znaku koncernu Yum!, jak KFC czy Pizza Hut, ogłosiły, że wycofują sprzedaż z Rosji.

Są też oczywiście firmy, które w ciągu dwóch tygodni ataku Rosji na Ukrainę nie zajęły w tej kwestii na razie żadnego stanowiska, np. Cadbury Mondelez International czy Kimberly-Clark, które nie zdradziły swoich planów na rosyjskim rynku.

 Wydatki na reklamę w Rosji

O ile jednak przeciętny Rosjanin może się obejść bez nowej kanapy, czy świeczek z Ikei oraz BigMaca, trudno sobie wyobrazić, żeby mógł się obyć bez żywności, mydła, szamponu czy pieluch albo podpasek.

Dlatego choć ograniczenie inwestycji i środków na reklamę może się wydawać mało kłopotliwe, pozwala największym firmom z sektora FMCG skutecznie przykręcić kurek z rublami, które hojnie płynęły do tej pory do rosyjskiej gospodarki. Nie zapominajmy także, że to pieniądze, które wspierały bezpośrednio rosyjskie media, a więc głównie propagandę płynącą z Kremla.

Portal statista.com przygotował zestawienie firm, które będąc zagranicznymi podmiotami wydawały najwięcej na reklamę w Rosji w 2021 roku. Oczywiście na czele znalazły się głównie firmy z sektora FMCG oraz koncerny farmaceutyczne – ta struktura wygląda podobnie jak w innych krajach, w tym np. w Polsce.

Ile zagraniczne koncerny wydały na reklamę w Rosji w 2021 r.?

  • Nestle - 6,12 mld rubli
  • Reckitt Benckiser - 5,16 mld rubli
  • PepsiCo - 5,1 mld rubli
  • Procter&Gamble - 4,19 mld rubli
  • Mars Russia - 3,19 mld rubli
  • McDonald's - 3,07 mld rubli
  • Danone - 3,01 mld rubli
  • Ferrero - 2,55 mld rubli
  • Yum! Restaurants International Russia - 2,32 mld rubli

Nowy konsument na rynku spożywczym

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!