- Docierają do nas skargi producentów. Minister polecił przeprowadzenie analizy możliwości regulacji oraz rozpoznanie działań podejmowanych w innych krajach UE - mówi Rzeczpospolitej Małgorzata Książyk, dyrektor biura prasowego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jedynym krajem, w którym rząd rozważał odgórną regulację marż, była dotąd Francja. Prezydent Nicolas Sarkozy jeszcze jako minister finansów dał sieciom kilka miesięcy na obniżenie marż, w przeciwnym razie miał wprowadzić ich sztywną regulację. Postawienie ich pod ścianą dało efekt - żądania hipermarketów spadły.

- Kryzys stał się tylko jednym z pretekstów do kolejnych żądań ze strony sieci, niestety mniejsi producenci często nie mogą sobie pozwolić na twarde stanowisko - mówi Wojciech Drozd z firmy Candi Consulting zarządzającej centrami handlowymi i sklepami.

Nic dziwnego, że części producentów pomysł resortu się podoba. - Nie można pozostawić spraw dotychczasowemu biegowi. Handel kwitnie, a producenci i dostawcy surowców są w coraz trudniejszej sytuacji. Ceny mleka dostarczanego do polskich mleczarni są jednymi z najniższych w Europie - uważa Jan Dąbrowski, prezes Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej Łowicz.

Branża handlowa kontratakuje. - Pomysł jest kuriozalny, uderzy nie tylko w dystrybutorów, ale w konsekwencji głównie w producentów, którzy też zostaną zmuszeni do obniżenia cen. Zresztą takie rozwiązanie będzie nie tylko sprzeczne z polską konstytucją, ale także dyrektywą usługową i traktatami europejskimi - mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji zrzeszającej największe sieci w naszym kraju.

Do rozwiązania nie są też przekonani wszyscy producenci. - Mamy wolny rynek, a takie posunięcie to przykład z czasów gospodarki planowanej. Może ono przynieść odwrotny skutek. Sieci zmuszone do obniżenia marż będą żądać większych obniżek cen od dostawców - uważa Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Sieci w nieoficjalnych rozmowach przyznają, że faktycznie ciągle prowadzą rozmowy z producentami.

Handel nowoczesny, czyli hiper-, supermarkety oraz dyskonty, kontroluje ok. 40 proc. polskiego handlu detalicznego, którego wartość wynosi niemal 600 mld zł. Na żywność wydamy w tym roku 230 mld zł, jest więc o co walczyć.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl