• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Mleczarze skarżą się ministrowi na sieci handlowe. Resort zajmie się tzw. opłatami półkowymi

W ministerstwie rolnictwa powstanie departament wspierający rozwój spółdzielczości - powiedział minister rolnictwa Stanisław Kalemba. Dodał, że resort zajmie się też relacjami producentów żywności z sieciami handlowymi.
  • Autor: pap/prtalspozywczy.pl
  • Data: 15-11-2012, 18:35
Mleczarze skarżą się ministrowi na sieci handlowe. Resort zajmie się tzw. opłatami półkowymi
Stanisław Kalemba, minister rolnictwa i rozwoju wsi

Największe wyzwanie, jakie stoi przed polskim rolnictwem jest zorganizowanie się m.in. rolników pod względem produkcyjnym. Dlatego istnienie spółdzielczości jest niezwykle ważne w polskich warunkach, gdzie jest duże rozdrobienie produkcji m.in. w województwach południowo-wschodnich - tłumaczył minister.

Zaznaczył, że osiągnięcia spółdzielczości najlepiej widać na przykładzie branży mleczarskiej, która dobre wyniki uzyskuje m.in. dzięki temu, że współwłaścicielami ich są rolnicy - producenci mleka.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

"W resorcie rolnictwa zdecydowanie wzmocnimy komórkę, która będzie wspierała integrację producentów z zakładami przetwórczymi" - powiedział Kalemba.

Resort rolnictwa chce także zająć się rozwiązaniem problemu współpracy producentów żywności z sieciami handlowymi. Poinformował, że w tym tygodniu spotkał się w tej sprawie z przedstawicielami branży mleczarskiej.

Problem współpracy między np. producentami przetworów mleczarskich a sieciami handlowymi jest poruszany od kliku lat. Branża skarży się m.in. na zbyt wysokie marże, tzw. opłaty półkowe, długi termin zapłaty za produkty i wymuszanie niskich cen za produkty, obciążanie dostawców innymi kosztami. W ocenie Polskiej Izby Mleka, sieci pobierają nawet 30 różnych dodatkowych opłat za sprzedaż towaru.

Spawami tymi zajmowała się powołany pod koniec 2010 r. specjalny międzyresortowy zespół ds. "zwiększania przejrzystości rynku artykułów rolno-spożywczych i poprawy funkcjonowania łańcucha żywnościowego". Miał on opracować kodeks dobrych praktyk między dostawcami a handlem. Jednak dotychczas zespół nie wypracował żadnych rozwiązań.

"W tej sprawie nie ma prostych rozwiązań" - stwierdził Kalemba. Wyjaśnił, że zostanie zlecone wysokiej klasy specjalistom: prawnikom i naukowcom, przeanalizowanie relacji handlowych między producentami a supermarketami. "Przyjrzą się oni niedopuszczalnym - naszym zdaniem - relacjom w obrocie produktami mleczarskimi" - podkreślił szef resortu rolnictwa. Jego zdaniem, marża handlowa w wysokości 30-50 proc. ceny detalicznej produktu jest stanowczo za wysoka.

Wyjaśnił, że najpierw zostanie wypracowane stanowisko eksperckie i dopiero wtedy odbędzie się spotkanie z przedstawicielami sieci handlowych. Minister podkreślił, że w tej sprawie chodzi tylko o partnerstwo. Uważam, że potrzebne są rozmowy - dodał.

"Nie jesteśmy zadowoleni z funkcjonowania w tym zakresie Urzędu Konkurencji i Ochrony Konsumentów. Jako poseł interweniowałem wielokrotnie i uważam, że UOKiK powinien więcej w tej sprawie zrobić" - zaznaczył Kalemba.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • detalista 2012-11-15 22:28:57

    A kto dzisiaj ma marżę na takim poziomie? Czy minister wie co mówi? Myślałem , że to osadzony w realiach człowiek i może fachowiec , a zaczyna cytować wyobrażenia prezesów spółdzielczości , którzy dawno oderwali się od Członków Spółdzielni.

    Odpowiedz
  • oszukiwana 2012-11-16 10:51:09

    miejsce na półce kosztuje, ba nawet wejście do sieci sklepów kosztuje: bardziej zainteresowanych odsyłąm do www.blogkupca.pl , te dodatkowe koszty producenci rekompensuja sobie zmniejszeniem wagi/pojemności produktów lub co gprsze i niestety stosowane nagminnie gorszej jakośći produktów

    Odpowiedz
  • Kuba 2012-11-16 13:41:59

    Ciekawe jak Pan Minister chciałby wpływać na poziom marż w sieciach... (??) Dawno się tak nie uśmiałem... - Może jakaś Ustawa .. (??) :)))) Podziwiam również wiarę w widmo zlikwidowania \"opłat półkowych\". Proszę umówić się na jakiekolwiek spotkanie negocjacyjne w sieci (tylko proszę nie zapomnieć o udziale również kilku szanownych Panów \"rolników\"). Nie będzie opłat półkowych - będą budżety \"z tyłu\", decydująca o wejściu cena zakupu itd... Proszę Państwa o czym wy mówicie... Przy dzisiejszej konkurencji i ilości podmiotów oferujących zbliżone dobra zapomnijmy, że sieć nie poradzi sobie bez producenta X, czy Y.. Handel nowoczesny zaszedł tak daleko, że żaden specjalista i żaden naukowiec nic tu nie wymyśli... Samo sobie na to pozwoliliśmy wspierając m.in. dyskonty i marki własne.

    Odpowiedz
  • WWW.SCOW-POLKOWE.PL 2012-11-16 18:36:13

    Opłaty półkowe to ogromny problem i często stanowią nawet 10-15% dodatkowej \"marży\' sieci. Wszystkich chętnych zapraszamy na www.scow-polkowe.pl, chętnie pomożemy w podniesieniu pozycji negocjacyjnej, podpisaniu bardziej korzystnych umów a jeśli będzie trzeba to jako jedna z niewielu firm w Polsce mamy doświadczenie w odzyskiwaniu tzw. opłat półkowych

    Odpowiedz
  • s 2012-11-21 09:26:08

    idiots... idiots everywhere

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!