Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

MR: w czerwcu spadek sprzedaży może zostać ograniczony do 5 proc.

W czerwcu spadek sprzedaży może zostać ograniczony do 5 proc. - prognozuje Ministerstwo Rozwoju w komentarzu do danych GUS. Według analityków decydujący wpływ będzie miał spadek sprzedaży samochodów. Z kolei sprzedaż żywności powinna utrzymać się na poziomie z czerwca zeszłego roku.

W poniedziałek Główny Urząd Statystyczny podał, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2020 r. spadła o 7,7 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 14,9 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 8,6 proc. rdr.

W ocenie resortu rozwoju zniesienie limitów klientów w sklepach pozwala oczekiwać dalszego wyhamowania spadków sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach. MR oczekuje, że "w czerwcu spadek sprzedaży może zostać ograniczony do 5 proc.". "Decydujący wpływ będzie miał spadek sprzedaży samochodów. Z kolei sprzedaż żywności powinna utrzymać się na poziomie z czerwca ub.r." - ocenili analitycy. W kategorii "meble, rtv, agd" resort prognozuje wyhamowanie wzrostu sprzedaży w kolejnych miesiącach.

Odnosząc się do poniedziałkowych danych GUS, MR zwróciło uwagę, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2020 r. była o 14,9 proc. wyższa wobec kwietnia br. "Wyniki te są znacznie lepsze niż oczekiwania rynkowe. W okresie styczeń-maj spadek sprzedaży wyniósł 6,2 proc. w ujęciu rocznym" - zaznaczył resort rozwoju.

Analitycy wskazali, że niższą sprzedaż odnotowano w większości grup przedsiębiorstw. Wśród ważniejszych kategorii największy spadek odnotowano w "pojazdach samochodowych, motocyklach, częściach" - o 34 proc. oraz "paliwach stałych, ciekłych i gazowych" - o 17,9 proc. Sprzedaż w przedsiębiorstwach handlujących "żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi" była niższa o 7,6 proc. Natomiast wśród grup o niższym udziale w sprzedaży ogółem największy spadek odnotowano w kategorii "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" - o 14,1 proc. Z kolei znaczny wzrost sprzedaży (o 14,4 proc.) nastąpił w przedsiębiorstwach handlujących "meblami, rtv i agd" - dodano.

Eksperci MR zwrócili uwagę, że w maju ruszył proces stopniowego odmrażania życia społeczno-gospodarczego. Na początku miesiąca otwarte zostały galerie handlowe, jednak z zachowaniem określonych ograniczeń. "Płynące z branży dane dotyczące odwiedzalności centrów były bardziej optymistyczne niż początkowe oczekiwania, co także przyczyniło się do wyhamowania spadków z notowanego w kwietniu poziomu -22,9 proc." - podkreślili.

Dodali, że powrót klientów do sklepów stacjonarnych przełożył się także na sprzedaż internetową, która w ostatnich miesiącach rosła bardzo dynamicznie. W maju wartość sprzedaży detalicznej przez internet była o 12,7 proc. niższa niż w kwietniu, a jej udział w łącznej sprzedaży przedsiębiorstw (w cenach bieżących) spadł do 9,1 proc. z 11,9 proc. w kwietniu. Największe spadki udziału e-sprzedaży zanotowały przedsiębiorstwa w grupach "tekstylia, odzież, obuwie" (do 26,8 proc. z 61,3 proc. przed miesiącem), "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (do 25,2 proc. z 39,9 proc. w kwietniu) oraz "meble, rtv, agd" (do 15,6 proc. z 28,6 proc.). 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

GUS RSS ALERT    /    Ministerstwo Rozwoju RSS ALERT    /    sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)



FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!