• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Muzyka nakręca sprzedaż, ale kosztuje

W lokalach, w których gra dobra muzyka, klienci chętniej przebywają i więcej kupują. Przedsiębiorcy wiedzą, że muzyka podnosi im obroty, niechętnie jednak dzielą się zyskami z autorami granych utworów.
  • Autor: SalesNews.pl
  • Data: 06-07-2011, 13:09

Już w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku amerykański psycholog R.E. Millman przeprowadził cykl eksperymentów, które pokazały, że muzyka odtwarzana w lokalach handlowych oraz usługowych ma duży wpływ poziom sprzedaży w punktach handlowych. Włączając określony rodzaj muzyki, sprzedawca może zwiększyć lub zmniejszyć swoje obroty średnio nawet o 38%. Najbardziej muzyk oddziałuje na młodych konsumentów. Jak wynika z badań Milmana osoby poniżej 25 lat pod wpływem muzyki zwiększały sprzedaż aż o 51%. Mniejszy wpływ odnotowano w grupie wiekowej powyżej 50 lat (26%) oraz w grupie 26-50 lat (11%).

Pozytywny wpływ muzyki na zyski handlowców potwierdzają badania przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie Związku Producentów Audio Video (ZPAV). Jak się okazuje, klienci chętniej wybierają i polecają innym lokale, w których odtwarzana jest dobra muzyka. Gotowi są też nabyć droższy produkt, jeśli sprzedaży towarzyszy chwytliwa melodia, lepiej też zapamiętują miejsce zakupu i chętniej do niego wracają.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zdaniem osób biorących udział w badaniu muzyka w restauracji czy klubie to ważny element składowy atmosfery wnętrza. Aż siedmiu na dziesięciu bywalców lokali gastronomicznych twierdzi, że to właśnie ona często wpływa na ostateczny wybór placówki. Restauracja, która zrezygnowałaby z puszczania piosenek, straciłaby 37% klientów. Nic zatem dziwnego, że aż w 85% lokali gastronomicznych muzyka gra bez przerwy.

Właściciele sklepów i lokali gastronomicznych inwestują w sprzęt nagłaśniający i starannie dobierają rodzaj puszczanej u siebie muzyki, bo
wiedzą, że dzięki temu ich obroty będą wyższe. Jak pokazują dane ZPAV, przedsiębiorcy niechętnie dzielą się zyskami z twórcami muzyki - licencję na puszczanie muzyki wykupiło tylko 30-40% lokali handlowych i usługowych.

Organizacje zbiorowego zarządzania dbające o prawa autorskie branży rozrywkowej dopominają się o należne im, często niemałe, sumy za puszczanie muzyki. Według niezatwierdzonych jeszcze tabel hotel dobrej klasy za uprzyjemnianie klientom czasu muzyką będzie musiał płacić nawet kilka tysięcy złotych. W przypadku mniejszych podmiotów opłaty są niższe, ale mimo to budzą opór przedsiębiorców. Może się jednak okazać, że znacznie więcej niż licencja na puszczanie muzyki kosztuje odpływ klientów nieprzyzwyczajonych do ciszy.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!