Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Na e-handlu w czasie pandemii korzystają głównie sprzedawcy dóbr codziennych

Na handlu on-line w czasie pandemii korzystają w krótkim okresie firmy sprzedające głównie dobra codziennego użytku - wskazał w piątek Polski Instytut Ekonomiczny. Przed wyzwaniem zmiany kanałów sprzedaży stoją m.in. przedsiębiorstwa odzieżowe.

Na e-handlu w czasie pandemii korzystają głównie sprzedawcy dóbr codziennych
Koronawirus a e-handelt; fot. shutterstock.com

Autor: PAP
Data: 20-03-2020, 11:20

Jak podkreślili eksperci PIE, kryzys związany z epidemią koronawirusa zwiększa zainteresowanie zakupami w internecie, pozwalającymi na unikanie kontaktów z innymi osobami.

"W krótkim okresie korzystają na tym firmy już tam obecne, szczególnie zaopatrujące klientów w dobra codzienne (FMCG). W dłuższej perspektywie można się spodziewać, że rozwój kanału internetowego będzie dotyczył również innych segmentów rynku" - czytamy w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

Zdaniem ekspertów instytutu firmami, przed którymi stoi wyzwanie zmiany kanałów sprzedaży są przedsiębiorstwa z branży odzieżowej. "Subindeks warszawskiej giełdy grupujący takie podmioty spadł w ostatnich 3 miesiącach o niemal 50 proc., ponad 20 pkt. proc. więcej niż cały indeks WIG (-30 proc.)" - wskazali. Były to, jak zauważyli, największe spadki ze wszystkich branżowych indeksów notowanych przez GPW.

Wpływ na to, jak zaznaczyli, mają - poza ogólną niepewnością co do rozwoju sytuacji w związku z pandemią - przerwanie łańcucha dostaw w przypadku firm szyjących w Azji oraz zamknięcie galerii handlowych, w których jest większość stacjonarnych sklepów najpopularniejszych marek. Zwrócił też uwagę, że największe polskie firmy odzieżowe notowane na GPW przygotowane są do handlu online w różnym stopniu.

Eksperci zwrócili uwagę, że epidemia SARS w 2003 r. przyczyniła się do rozwoju chińskich gigantów e-handlu - firm takich jak Alibaba i JD.com. Były to jednak, jak dodali, pionierskie czasy dla e-commerce, a rynek ten nie był jeszcze zagospodarowany. "Dziś żyjemy w zupełnie innej rzeczywistości, jednak rynek e-commerce wciąż ma duży potencjał, a kryzys związany z pandemią koronawirusa może przyspieszyć jego rozwój" - ocenili. Niektóre kraje takie, jak np. Malezja, wykorzystują pakiety ratunkowe do wspierania rozwoju internetowego handlu, dofinansowując w tym zakresie przedsiębiorstwa.

W Polsce własną stronę internetową ma 66 proc. małych przedsiębiorstw (65 proc. w sekcji handel i naprawa samochodów), a tylko 13,1 proc. wszystkich przedsiębiorstw umożliwia kupowanie online (21 proc. w sekcji handel). Zdaniem PIE w najbliższym czasie wartości te będą z pewnością rosnąć. "Być może za kilka lat, gdy efekty kryzysu będą zanikały, będziemy mogli prześledzić historie nowych internetowych gigantów rozpoczynających drogę na szczyt w 2020 r" - ocenili. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT    /    e-handel RSS ALERT    /    e-commerce RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    koronawirus w Polsce RSS ALERT    /    koronawirus sklepy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.29.190
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!