Na warszawskim rynku jest miejsce na kolejne centra handlowe
Popyt na powierzchnie handlowe w Warszawie nadal jest większy niż podaż. Obecna liczba centrów handlowych wciąż jest niewystarczająca dla potrzeb mieszkańców stolicy - wynika z raportu „Warszawski rynek powierzchni handlowych" przygotowanego przez firmę CBRE.

Raport (Warsaw Retail Market View 4Q2011) opisuje szczegółowo popyt, podaż, czynsze, stopy zwrotu z inwestycji oraz trendy panujące na rynku powierzchni handlowych w Warszawie.
- Warszawski rynek powierzchni handlowych ewoluuje i zmienia się, zarówno pod względem geograficznym, jak i pod względem oferty i typów formatów centrów handlowych. Nadal popyt na powierzchnię handlową jest większy od podaży, a ilość powierzchni handlowej, która ma być oddana do użytku w latach 2012 - 2013 niezwykle ograniczona - czytamy w raporcie.
Ograniczona ilość powierzchni handlowych w szybko rozwijających się dzielnicach na obrzeżach miasta, jak również wzrost siły nabywczej, wpływają stymulująco na deweloperów. Rośnie też apetyt mieszkańców Warszawy na dobra luksusowe, co z kolei przyciąga do stolicy ekskluzywne światowe marki.
- Warszawa nadal stanowi największy rynek powierzchni handlowych w Polsce. I chociaż obecnie jest tu ponad 1,36 miliona metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni handlowych, nadal liczba centrów handlowych jest niewystarczająca dla potrzeb mieszkańców stolicy - oceniają autorzy raportu.
W roku 2011 nie otwarto żadnego centrum handlowego (według klasyfikacji ICSC - Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych). Otwarto dom towarowy VitkAc (poprzednio Wolf Bracka), a powierzchnia w Tivoli Park w Białołęce była sprzedawana z podziałem na osobne lokale. - Dom towarowy VitkAc jest jedynym tego rodzaju projektem w Warszawie - jego najemcy to najbardziej luksusowe sieci handlowe, takie jak Lanvin, Giorgio Armani, Yves Saint-Lauren, Gucci, Bottega Veneta i Diesel - przypomina raport.
CBRE przewiduje, że w latach 2012 i 2013 nadal ograniczona będzie podaż nowoczesnej powierzchni handlowej, a jej wzrost jest przewidywany na poziomie 5 proc. w ciągu najbliższych 24 miesięcy. W roku 2012 zostanie otwarte tylko jedno centrum handlowe - centrum outletowe Factory Annopol, którego deweloperem jest firma Neinver.
Biorąc pod uwagę dobrą kondycję warszawskiego rynku powierzchni handlowych, stopy kapitalizacji uległy dalszej kompresji do poziomu 6 proc. Polska nadal pozostaje najbardziej atrakcyjnym rynkiem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem wartości zainwestowanego kapitału - tylko w 2011 roku zainwestowano u nas ponad 3,1 mld euro, z czego 54 proc. (1,7 mld euro) zainwestowano w powierzchnie handlowe.
