Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Na Wielkanoc Polacy szukają odrobiny luksusu w dyskontach. "Kaczki zamiast kurczaków"

Większość Polaków deklaruje, że przed świętami wielkanocnymi wybierze się po zakupy do dyskontów. Choć oszczędnie podchodzą do wydatków, ich nastroje konsumenckie obniżyła wysoka inflacja (10,9 proc. w marcu) i wojna, to jednak także w dyskontach poszukują odrobiny odświętnej atmosfery i luksusu np. kupując kaczki zamiast kurczaków i obdarowując się prezentami. To tzw. efekt szminki widoczny na rynku spożywczym.
  • Autor: Agata Kinasiewicz
  • Data: 06-04-2022, 15:30
Na Wielkanoc Polacy szukają odrobiny luksusu w dyskontach.
Chociaż zdecydowana większość Polaków robi zakupy przed świętami w dyskontach, poszukują tam produktów premium/ fot. Shutterstock, Unsplash

Efekt szminki na półce z wędlinami i alkoholem

Z badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę BLIX wśród 2200 dorosłych Polaków odpowiedzialnych w swoich domach za zakupy, wynika, że aż 98,7% osób, które planują zakupy stacjonarne, wybierze się do dyskontów. Nie oznacza to jednak, że stawiają na najtańsze produkty. Zgodnie z tzw. efektem szminki - czyli sytuacją, kiedy ze względu na kryzys gospodarczy ludzie kupują artykuły luksusowe o mniejszej wartości, ale nie rezygnują z nich zupełnie (np. kupując szminkę selektywnej marki zamiast drogiej sukienki czy butów) - także w dyskontach poszukują artykułów premium.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Dlatego przed świętami pojawia się tam zwykle specjalna, sezonowa, droższa oferta wędlin, słodyczy, alkoholi czy artykułów przemysłowych. W ten sposób klienci mogą zaspokoić potrzebę poczucia magii i wyjątkowości świąt jednocześnie nie rujnując swojego budżetu.

Z kolei 32% konsumentów kupi świąteczne produkty spożywcze dopiero tydzień przed Wielkanocą. Jednak są produkty, po które sięgają dużo wcześniej a ich sprzedaż trwa już od marca. Najwcześniej w zakupowych koszykach pojawiają się artykuły do pieczenia i alkohole oraz produkty, które można długo przechowywać.

Ciasta, alkohole i słodycze

- Już nawet 3 tygodnie przed Wielkanocą obserwujemy wzrosty sprzedaży wśród kategorii, które służą np. do wypieku ciast i tak: składniki do pieczenia (mąki, cukier, proszek do pieczenia) przyjmują wartości dwukrotnie wyższe niż ich średnie obroty, a masła, mleka i śmietany rosną o 50%. Klienci również chętnie korzystają z ciast oferowanych w sklepie - kategoria gotowych wypieków rośnie w tym okresie o 90%. Widzimy również wzrost sprzedaży w kategorii alkoholi. Polacy chętniej sięgają po wina (zwykłe oraz musujące) oraz alkohole mocniejsze – wylicza Dominika Juszczyk, menedżer ds. komunikacji i PR w sieci Aldi.

- Kolejną kategorią z silnymi wzrostami sprzedaży są różnego rodzaju słodycze. Tutaj, oprócz cenionych przez naszych klientów czekolad marki własnej i słynnej Orzechowej, największym zainteresowaniem cieszą się specjalne, okazjonalne słodycze wielkanocne (np. czekoladowe jajka itp.) – tłumaczy rzeczniczka Aldi.

Prezenty i wyposażenie domu

Jak dodaje, przed świętami pojawia się także zwiększone zainteresowanie produktami z oferty non-food. - Z uwagi na charakter świąt, są to głównie rzeczy, które można ofiarować dzieciom w prezencie, jak zabawki, książki, odzież dziecięca, czy takie, które posłużą nam do przyrządzenia świątecznych potraw, udekorowania stołu, czy przygotowania tradycyjnego koszyczka. Tutaj mamy specjalną ofertę dla tych, którzy poszukują gotowych rozwiązań – znajdą oni między innymi mini babeczkę do koszyczka, czy małą tradycyjną kiełbasę jałowcową – mówi przedstawicielka sieci Aldi.

Kaczki zamiast kurczaków, wędliny premium

Chociaż rośnie popularność roślinnych zamienników mięsa i diety roślinnej, Wielkanoc to tradycyjnie czas, kiedy na stole pojawiają się wędliny i mięsne potrawy. Ba, kiełbasy zabraknąć nie może nawet w tradycyjnej święconce. Z reguły w czasie świąt klienci stawiają na wędliny i mięsa premium. - Tradycyjnie wyroby wędliniarskie są grupą, która rośnie o ponad 50%. Świeże mięso również jest kategorią, która wykazuje wzrosty sprzedaży. Co ciekawe, nasi klienci w tym czasie częściej wybierają mięso z kaczki niż z kurczaka – komentuje Dominika Juszczyk.

Świąteczny zero waste

Przedstawicielka Aldi zwraca także uwagę, że w tej sieci promocje cenowe nie są uzależnione od liczby kupionych produktów. Nie znajdziemy tam więc ofert typu „kup 3, 1 dostaniesz gratis”. - To nie tylko ukłon w stronę klienta, planowania jego budżetu, ale też działanie w duchu bliskiej nam idei zero waste – podkreśla. I faktycznie, planując świąteczne zakupy oprócz tego, co kupić, warto także zwrócić uwagę na to, czego nie kupować, bo każdego roku w Polsce wyrzucanych jest ok. 5 mln ton artykułów spożywczych. Szkoda przepłacać i marnować żywność.

Nowy konsument na rynku spożywczym

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!