• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Natchnienie przychodzi od ministra Sawickiego

Natchnął mnie ostatnio otuchą pan minister Sawicki, mówiąc w Polskim Radio (a w pisanym skrócie widniejąc na stronach portalu), że z kryzysem (spowolnieniem - jak chcą niektórzy, i oni właśnie do mnie bardziej trafiają) walczymy nie tylko poprzez oszczędności, ale podtrzymanie ruchu w gospodarce, zasilanej nowymi strumieniami pieniędzy.
  • Autor: Andrzej Faliński
  • Data: 09-02-2009, 14:09

To dobrze, że uruchamia się tzw. zaliczkę unijną, redukuje obowiązkowe rezerwy banków, że zachęca się firmy do inwestowania dziś, gdy musi być taniej (bo kryzys to procesy deflacyjne - i nic na to nie poradzimy), by korzystać z tego jutro, gdy będzie lepiej, czyli drożej (paradoks, ale trafny). Słowa ministra tym bardziej inspirują, że wymawia je osoba trzymająca rękę na pulsie gospodarki żywnościowej - klejnotu w koronie polskiej obecności gospodarczej w UE. Blask owego klejnotu może wszelako zblaknąć, jeśli nie dokona się pewnych działań sprzyjających efektywności produkcji rolnej (takoż i przetwórstwa) właśnie teraz, gdy jest taniej i trudniej (znów paradoks, i znów trafny).

Nie mnie, „temu z handlu" mówić, co robić w produkcji, więc ograniczę się jedynie do sugestii, że koncentrowanie potencjałów produkcyjnych wyjdzie nam na zdrowie, bo za nim idzie cień konkurencyjności, który najchętniej zaciemnia nastrój właśnie tym niekonkurencyjnym (i znów paradoks...). Chciałoby się pociągnąć oczywisty wątek, że rozdrobnione polskie rolnictwo i przetwórstwo, ale po co? Wiemy to wszystko z powtarzanych wielokrotnie ekspertów i polityków. Poprzestańmy więc na sygnale.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Pora na pewne refleksje spoza literalnej treści interesującego i dającego nadzieję na mądrą politykę kryzysową, wystąpienia Ministra.

Pierwsza z zapowiadanych refleksji, to rozwiniecie tezy o tanim rynku kryzysowym. Otóż jest tak, że na tanim rynku zarobią duże i zdrowe finansowo firmy i gospodarstwa. I to trzeba wyraźnie powiedzieć, by potem nie atakować skutków selekcji rynkowej poprzez mówienie o drapieżcach, krwiopijcach, i temu podobnych stworach, gdy selekcja owa pokaże miejsce w rynku firmom słabszym. Może właśnie rzeczony kryzys jest porą, by wyraźnie (i politycznie) stwierdzić, że pomysł na dobrą przyszłość producenta żywności daleko odbiega od 25-konnego traktorka, 10 ha ziemi i regularnie spływających dopłat bezpośrednich z UE.

Podobnie warto powiedzieć (i politycznie zamienić w czyn) konstatacje, że rzemieślniczo-lokalny model przemysłu przetwórczego nie jest pomysłem na konkurencyjność w Unii i świecie. Nie jest, i być nie może także, partnerem dla dystrybucji wielkiej skali. Przecież wiadomo, że warunki pomyślności trzeba budować mu inaczej, bez zostawiania go „oko w oko" z gigantami produkcji i dystrybucji, przez których wypracowane poziomy cen na pewno nie zaspokoją potrzeb mniejszych uczestników rynku.

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!