• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Nestle Polska: Polacy oszczędzą na jedzeniu

Producent Nescafe, batoników KitKat oraz zup w proszkach Winiary ma za sobą dobry rok. W tym roku wzrost przychodów koncernu zwolni wraz z polskim rynkiem żywności.
  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 05-03-2009, 13:32

- Najbardziej dotkliwe jest dla nas osłabienie walut w Europie Środkowo-Wschodniej - powiedział Laurent Freixe, odpowiedzialny w Nestle za rozwój działalności na Starym Kontynencie. Według niego ponad 60 proc. produkcji Nestle powstaje w lokalnych fabrykach (w Polsce w ośmiu fabrykach Nestle pracuje 4,9 tys. osób), jednak gigant "do pewnego stopnia polega na imporcie", gdyż sprowadza z zagranicy np. opakowania, za które płaci m.in. w euro.

Zeszłoroczne przychody Nestle Polska wyniosły 2,19 mld zł i były o 11 proc. wyższe niż w 2007 r. (skonsolidowane przychody grupy Nestle w Polsce sięgnęły 3,1 mld zł). Daje to ok. 1 proc. globalnych wpływów koncernu i ok. 3 proc. przychodów z działalności w Europie. Spółka nie ujawniła zysku, tłumacząc, że jest on obecnie "obliczany i musi zostać poddany audytowi". Motorem wzrostu Nestle w Polsce był dział produktów kulinarnych, w którym dominują zakłady Winiary przejęte przez koncern 14 lat temu.

Leszek Wencel, prezes Nestle Polska, spodziewa się, że w tym roku rynek żywności odnotuje "niski, jednocyfrowy wzrost".

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Podobnie będą rosły nasze przychody - ujawnił i dodał, że oszczędzanie na zakupach, do którego uciekają się dotknięci słabą złotówką Polacy, na razie nie dotknęło branży dóbr szybko zbywalnych. - Wraz detalistami obserwujemy zmiany w koszykach zakupowych, ale nie są one wielkie. Ludzie oszczędzają raczej na restauracjach i dobrach luksusowych, a biorąc pod uwagę nasze produkty, jesteśmy w dużo lepszej sytuacji niż np. przemysł samochodowy - zaznaczył szef Nestle Polska. Zdaniem Laurenta Freixe'a konsumenci zaczynają oszczędzać przede wszystkim na produktach średniej kategorii cenowej, podczas gdy najtańsze i najdroższe marki są mniej podatne na spowolnienie. - Podejmując decyzje zakupowe w trudnych czasach, ludzie staranniej prześwietlają jakość w relacji do ceny produktu - dodaje Wencel. W przypadku Nestle średnia półka to m.in. płatki Nesquick oraz kawa Nescafe, do której należy ponad 37 proc. polskiego rynku kawy rozpuszczalnej.

Według szacunków krakowskiej firmy PMR Publications w zeszłym roku rynek spożywczy w Polsce był wart 217,4 mld zł, co daje wzrost na poziomie 6,4 proc. wobec 2007 r. W tym roku wzrost ma zwolnić do 3,4 proc., a wartość rynku zatrzymać się na poziomie 224,7 mld zł.

Menedżerowie Nestle zapewniają, że koncern na razie nie zamierza zmniejszać w Polsce zatrudnienia ani wydatków na reklamę i marketing. W tym roku Nestle Polska chce przeznaczyć na inwestycje ok. 70 mln zł, głównie na rozbudowę i modernizację swoich zakładów w Kaliszu oraz Kargowej (w woj. lubuskim). - Na zbliżonym poziomie nasze wydatki inwestycyjne były również w zeszłym roku - mówi Małgorzata Szlendak, rzeczniczka spółki.

Szwajcarski koncern Nestle jest największym producentem żywności na świecie. Jego zeszłoroczne przychody sięgnęły 109,9 mld franków szwajcarskich (wzrost 2,2 proc.), a zysk netto - 18 mld franków (wzrost o 69 proc.). Nestle jest właścicielem koncernu kosmetycznego L'Oreal.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!