Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Netto przejmuje sklepy Tesco. Czy powstanie konkurencyjny gracz w lidze średnich powierzchni handlowych?

Postawienie na obniżony profil sklepów, rezygnacja z tańszej w ekspansji franczyzy w średnich i mniejszych powierzchniach oraz niezbyt udana centralizacja zarządzania i zaopatrywania rynku regionalnego w Europie Środkowo-Wschodniej to zdaniem Andrzeja Falińskiego, prezesa Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego główne przyczyny, które złożyły się na słabe wyniki Tesco w Polsce.

Netto przejmuje sklepy Tesco. Czy powstanie konkurencyjny gracz w lidze średnich powierzchni handlowych?
Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, fot. materiały prasowe

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 18-06-2020, 14:54

18 czerwca br. Tesco poinformowało, że sprzedaje swój biznes w Polsce firmie Salling Group A/S, która jest właścicielem sklepów Netto. Co mogło być przyczyną słabych wyników Tesco w Polsce i jak może zmienić się układ sił w handlu detalicznym w Polsce?

– Tesco od kilku lat – z większą lub mniejszą otwartością – podawało informacje, które sugerowały, że wyjście z Polski to nie jest powód do pytania „czy”, ale „kiedy”. I stało się. Złożyło się na to szereg okoliczności i decyzji. Główne – w moim mniemaniu – to postawienie jakąś dekadę temu na obniżony profil sklepów. To w multiformatowym systemie jest bardzo trudnym wyzwaniem, w sytuacji, gdy nawet dyskonty zdecydowały o wprowadzeniu do swojej oferty produktów delikatesowych i wprowadziły nowoczesny layout uwiarygodniany strategiami omnichannelowym. Innymi słowy próbowano w Tesco płynąć pod wiatr, licząc na efekt „wyróżnij się lub zgiń”. Nie bardzo się to udało – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

– Inne decyzje, które moim zdaniem przyspieszyły wyjście Tesco z Polski, to rezygnacja z tańszej w ekspansji franczyzy w średnich i mniejszych powierzchniach handlowych, co podrożyło ekspansję i dotrzymanie kroku wybuchowi procesu integracyjnego wśród handlu kupieckiego. Dodatkowo można było zaobserwować słabość zaplecza dla wejścia, skądinąd słusznego, e-commerce, co dało efekty bardziej wizerunkowe niż handlowe – dodaje.

Ekspert zauważa też średnio udaną centralizację zarządzania i zaopatrywania rynku regionalnego w Europie Środkowo-Wschodniej przy oczywistych różnicach rynków krajowych w Polsce, w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. – Ruch dopasowany lepiej do rynków mniejszych, dał niezbyt dobre wyniki na rynku największym, czyli u nas – tłumaczy.

Zdaniem Falińskiego decyzja o wyjściu z Polski jest jak najbardziej słuszna, bowiem słabe wyniki od kilku lat z rzędu nie dawały dobrych widoków na przyszłość.

– Do tego brexit postawił pod znakiem zapytania przyszłość nieźle działającego eksportu przez tę sieć, zaś na szczeblu strategicznym podjęto decyzje o koncentracji na rynku UK (nieźle zresztą Tesco tam sobie radzi) i wycofanie się z ambicji globalnych w Ameryce i Azji (ostatnio firma opuściła Tajlandię i Malezję). Życzyć wypada Tesco powodzenia w pozostałych „wyszehradzkich” krajach regionu, ale bez rynku największego, czyli Polski, w której realizowano ponad 50 proc. sprzedaży regionalnej, będzie to jedynie cień dawnej potęgi – wyjaśnia ekspert.

więcej informacji:

Andrzej Faliński RSS ALERT    /    Tesco RSS ALERT    /    Tesco Polska RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    Salling Group A/S RSS ALERT    /    Netto RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.238.176
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!