Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Niedziele bez handlu - jak trzy lata zmieniły rynek?

Gdy w marcu 2018 roku wprowadzano ograniczenie handlu w niedziele eksperci rysowali różne scenariusze tej zmiany: od masowych zwolnień w handlu po odbudowanie pozycji małych sklepów. Które z tych prognoz okazały się trafne?

Niedziele bez handlu - jak trzy lata zmieniły rynek?
Niedziele bez handlu - jak trzy lata zmieniły rynek? fot. shutterstock
  • Źródło dlahandlu.pl

Autor: EK/dlahandlu.pl
Data: 09-03-2021, 16:28

Jak wynika z danych Retail Institute, w 2019 r. centra handlowe odnotowały 388 mln odwiedzin, tj. -0,1% mniej niż w poprzednim roku. Pod tym względem IV kwartał 2019 r. był o – 0,9% słabszy niż ten sam okres 2018 r. Rok zamknięto stratą 400 tyś. klientów. Analizy instytutu wskazują, że branża handlowa nie odpracowała poniesionych w 2018 r. spadków frekwencji, spowodowanych m.in. wprowadzonym zakazem handlu w niedziele. W 2019 r. na skutek mniejszej liczby handlowych niedziel zaobserwowano stratę kolejnych 12,2 mln klientów niedzielnych oraz 1,1 mln osób, które robiły zakupy w piątki. Porównując dane odwiedzalności za 2019 r. z wynikami za 2017 r., tj. sprzed wejścia w życie zakazu handlu, widać, że centra handlowe straciły 28,8 miliona niedzielnych klientów (-53,9%). Jednocześnie Polacy zaczęli częściej korzystać z oferty centrów w inne dni tygodnia, głównie w soboty (+14,5%) oraz poniedziałki (+11,9%). Jednak odwiedzalność centrów
handlowych spadła o 2% porównując 2019 i 2017 rok. W tym samym czasie obroty sieci handlowych i usługowych prowadzących działalność na terenie centrów wzrosły w 2019 r. o 1,6% w porównaniu do wyników z 2018 roku. Poza wzrostem inflacji eksperci tłumaczą to zjawisko, zniknięciem z centrów handlowych, spacerowiczów, których wizyty nie przekładały się na obroty sklepów. Rok 2020 upłynął pod wpływem pandemii i trzech lockdownów, zatem wyniki z 2020 roku w żaden sposób są nieporównywalne z poprzednimi latami. Spadki odwiedzialności rok do roku sięgają bowiem 20 - 30 proc. w zależności od wielkości i lokalizacji centrum handlowego.

Co z liczbą sklepów?

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Trend spadkowy w liczbie małych sklepów jest obserwowany od ponad dekady, ale spadek z 2020 roku był ponad dwukrotnie niższy niż rok wcześniej. Odpowiadał za niego najmniejsze placówki — kioski, sklepy monopolowe oraz przede wszystkim, najmniejsze sklepy spożywcze - wynika z badania “Universe Update” NielsenIQ. - W ostatnich dwunastu miesiącach liczba sklepów spadła blisko o 600, ale wielu polskich przedsiębiorców zdecydowało się na zawieszenie działalności – mówi Tomasz Starzyk z Bisnode.

Więcej na dlahandlu.pl 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

niedziele handlowe RSS ALERT    /    niehandlowe niedziele RSS ALERT    /    sieci spożywcze RSS ALERT    /    handel RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.122.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!