• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Niehumanitarne zabijanie karpi w supermarketach

Typowy przedświąteczny obrazek w supermarketach to basen z zielonkawą wodą i kilkudziesięcioma trzepoczącymi się karpiami w zbyt małej ilości wody lub wyłożona lodem lada, z której na kupujących patrzą zimne oczy martwych ryb. W przedświątecznym okresie w sklepach i na bazarach karpie przeżywają swoją gehennę. Rozwiązaniem mógłby być zakaz sprzedaży żywych karpi - czytamy na portalu gazeta.pl.
  • Autor: gazeta.pl
  • Data: 23-12-2008, 11:46
Niehumanitarne zabijanie karpi w supermarketach
fot. www.wedkuje.pl

W warszawskim hipermarkecie Carrefour na Targówku klientka wśród szarej masy martwych ryb wypatrzyła karpia ruszającego skrzelami. Kiedy zapytała sprzedawcę czy ta ryba jest martwa, ten zaprezentował jej rozciętą część brzuszną i puste wnętrze. Ryba próbowała jednak łapczywie złapać powietrze. - Myśmy go nie zabili, jeszcze żyje - poinformował sprzedawca.

Zszokowana klientka próbowała interweniować u kierownictwa. - W sposób humanitarny nie możemy karpi zabijać. Taki sposób nie istnieje - wyjaśnił przełożony. Był wyraźnie zirytowany, że ktoś zawraca mu głowę losem karpia. Poradził klientce, żeby zgłosiła tę sprawę gdzie chce.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Stowarzyszenie Empatia już od 6 lat próbuje uświadomić Polakom jak smutny jest los karpia w okresie świąt. Kiedy ludzi ogarnia nastrój radości i miłości, miliony ryb przechodzą prawdziwą gehennę w drodze ze stawu na wigilijny stół.

- Ból i strach to doznania wspólne dla wszystkich kręgowców. Ryby bez wątpienia to odczuwają - przekonuje prof. Andrzej Elżanowski, zoolog z Uniwersytetu Wrocławskiego. Jako dowód podaje badania przeprowadzone na karasiach, bliskich kuzynach karpi. - Mają reakcję na ból, dobrze rozwinięty mózg - dodaje prof. Elżanowski.

- Rzeź ryb odbywa się przez cały rok - zwraca uwagę Dariusz Gzyra, ze stowarzyszenia Empatia. Ale skala cierpienia wzrasta w czasie świąt i jest też eksponowana publicznie, np. w dużych sklepach spożywczych. Gzyra przekonuje, że każdy ma prawo reagować widząc niehumanitarne traktowanie karpi. - Mamy prawo i obowiązek podejść do kierownika i powiedzieć co nam się nie podoba, czego się domagamy - mówi ekolog. Jako przykłady podaje choćby zbyt małą ilość wody w basenie.

Sytuacja zaobserwowana w hipermarkecie Carrefour nie powinna mieć miejsca nie tylko z powodów humanitarnych. Okazuje się, że jest też niezgodna z wewnętrznymi przepisami sieci, zgodnymi z unijnymi regulacjami, które stanowią, że zwierzeta nie powinny odczuwać bólu i strachu, stąd też przed uśmierceniem muszą być ogłuszone.

Biuro prasowe sieci Carrefour w Polsce przesłało do portalu gazeta.pl wyjaśnienie, z którego wynika, że we wszystkich sklepach obowiązuje procedura ogłuszania karpi. Zgodnie z nią "przeszkolony pracownik zabiera karpia umieszczonego w worku do wyznaczonego miejsca, gdzie ogłusza rybę jednym uderzeniem młotka w górną krawędź głowy. Następnie pracownik przepakowuje rybę do wcześniej przygotowanego worka z etykietą cenową".

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Gobio 2009-12-23 10:25:48

    Czy jest jakaś humanitarny sposób zabijania zwierząt ,chyba nie.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!