O 5 proc. spadną w tym roku obroty małych sklepów
W tym roku małe sklepy zanotują spadek obrotów o 5 proc., do 60,7 mld zł. Kolejne lata przyniosą dalsze kurczenie się rynku, którego wartość do 2014 r. spadnie w porównaniu z 2009 r. o 10,6 proc. i wyniesie 57,1 mld zł - prognozuje cytowana przez Rzeczpospolitą firma Euromonitor International.

Obroty generowane przez najmniejsze sklepy spożywcze systematycznie spadają od kilku lat, jednak według danych Euromonitora tempo spadku w kolejnych latach nieco wyhamuje - czytamy w Rzeczpospolitej. Nadal jest to główny segment handlu detalicznego podstawowymi produktami spożywczymi i chemicznymi, jednak zarówno spada liczba sklepów - tylko przez ostatni rok ubyło ich ponad 5,5 tys. - jak i ubywa klientów. Główną przyczyną jest postępująca ekspansja dużych sieci.
Jednak zdaniem ekspertów niewielkie są szanse, żeby w segmencie handlu nowoczesnego, czyli dużych sieci, generowanych było nawet 80 czy 90 proc. obrotów rynku, jak to wygląda w większości państw europejskich. Polacy są po prostu przyzwyczajeni do małych, znajdujących się blisko domów sklepów - podaje Rzeczpospolita.
