Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Odgrzewane kotlety marżowo-cenowe

Wydawało się, że temat wysokości marż i cen mamy już przerobiony. Wszyscy zgodzili się, że w gospodarce wolnorynkowej marże i ceny są przede wszystkim wynikiem gry rynkowej i konkurencyjności przedsiębiorstw.


Autor: Andrzej Gantner
Data: 04-03-2010, 10:22

Minister Sawicki, w specjalnym oświadczeniu w Rzeczpospolitej zapewnił, że nie jest intencją Zespołu ds. Łańcucha Żywnościowego (tak będę nazywał ten zespół bo pełnej nazwy nie idzie spamiętać), ani też jego osobistą regulować czyjekolwiek marże czy też ceny na półkach. To definitywnie zakończyło wszelkie dywagacje na ten temat w mediach i wreszcie można było przejść do tzw. meritum czyli do zasad współpracy producentów i przetwórców z handlem detalicznym i do analizy licznych nieprawidłowości występujących w tym obszarze. Dyskusji merytorycznej, nie polegającej tylko na narzekaniu poszczególnych grup producentów ale na próbie wypracowania wspólnego jednolitego rozwiązania systemowego.

To chyba tak bardzo przeraziło przedstawicieli sieci, że postanowili odgrzać stary kotlet cenowo - marżowy i to na dokładkę przy użyciu źle zinterpretowanych wyników badań IERiGŻ, co budzi we mnie osobiście głęboki niesmak. Niesmak, bo miało to jedynie na celu wywołanie sensacji i zdeprecjonowanie wagi prac Zespołu ds. Łańcucha Żywnościowego zanim zdążył on cokolwiek wypracować.

Co zostało w raporcie źle zinterpretowane wyjaśnia Pani Profesor Seremak - Bulge w swoim blogu. Gorąco polecam tę lekturę, chociażby tylko po to, aby poznać mechanizm powstawania takich newsów jak ten przytaczany za Gazetą Prawną.

Z nowym rokiem prace nad potencjalnymi rozwiązaniami problemu zasad współpracy handlowej nabrały tempa. Zarówno Zespół ds. Łańcucha Żywnościowego, jak i Ministerstwo Gospodarki zebrały pokaźną liczbę zapisów występujących w umowach handlowych, co zaowocowało opracowaniem pierwszej konkretnej propozycji tj. Kodeksu Dobrych Praktyk Handlowych. Już sama lektura tego co Kodeks ten zabrania może spowodować wstrząs u co mniej odpornych osób. Kodeks składa się bowiem z bitych trzech stron zakazów. Jest doskonałym przykładem skali problemu i nieprawidłowości występujących we współpracy producentów i dostawców z dystrybutorami detalicznymi. Lektura Kodeksu uświadamia nam jak słabe mamy prawo w tym zakresie i jak wiele absurdalnych klauzul mogą zaakceptować dostawcy aby tylko sprzedać swój towar w sieci i jak bardzo są oni bezbronni.

Minister Sawicki i Premier Pawlak zgodnie twierdzą, że problem jest poważny, wbrew temu co twierdzi UOKiK (co jest tematem na osobny wpis w blogu) i należy go jak najszybciej rozwiązać. Czy poprzez Kodeks czy też poprzez zmiany w prawie, to rzecz do dyskusji i z pewnością zarówno jeden jak i drugi minister otrzyma wypracowane przez sektor producentów i przetwórców stanowiska w tej sprawie. Ważne, aby byłe one jednolite i wyraźnie wskazywały urzędnikom najlepszą drogę do unormowania współpracy podmiotów łańcucha żywnościowego ze szczególnym uwzględnieniem równości praw i obowiązków i ekwiwalentności świadczonych usług, przy jednoczesnym zachowaniu swobody zawierania umów i nie dyskryminowaniu żadnej ze stron. Niby nie dużo, a jakże wiele.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (4)

  • L'Osservatore 2010-03-04 21:58:11
    Gratulacje dla kolegów z Dziennika Gazety Prawnej! Prezentację prof. Seremak branża znała co najmniej od jesieni ubiegłego roku- więc to żaden news!!!! Nikt jednak nie zdecydował się na manipulację wynikami! Odważna decyzja Redakcji. Oby była gotowa na skutki działań swoich dziennikarzy...
  • Bonifacy 2010-03-07 18:39:12
    Ciekawe co na to całe zamieszanie powie prof Kowalski- szef IERiGŻ, człowiek zawsze otwarty na media- nagle zostaje przez nie wciągnięty w coraz bardziej nasilający się konflikt sieci i dostawców..
  • Boniek 2010-03-07 21:53:16
    Sprostowanie na www.minrol.gov.pl
  • Kewlys 2010-03-10 11:20:10
    Niby zgadza się. O ile chłopcy z PSL-u nie \"biją piany\" a właśnie mam takie wrażenie. Słowa w czyny a nie tylko PR. Zresztą to szerszy problem. Wystarczy posłuchać relecji wielu RKS-ów, którzy reprezentują Producentów jak odbywają negocjacje z rodzimymi Operatorami dystrybucji i jak to się ma do tzw. Kodeksu Dobrych Praktych Handlowych. Przystawiany \"pistolet\" handlowy jest regularnie i co? No, trzeba sprzedać aby zrealizować lub ratować plan Producenta. A koszty? Oczywiście wzrastają szybko. Serwis, promocje, ekstra rabaty, wymiany osiągają niejednokrotnie absurd handlowy. Reasumując profesja handlowca niezależnie od strony \"barykady\" jest szybciej rotująca niż niejeden produkt na półce.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.33.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!