• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Okrągły Stół - uwag kilka

"Bestshop 2008" powtórzył ważną zaszłość poprzedniego, inicjującego ją, roku - Okrągły Stół Polskiego Handlu Detalicznego. Gremium to - składające się z chętnych do wymiany opinii szefów największych operatorów handlowych, polskich i zagranicznych - podjęło idee ważną, a nawet najważniejszą: sposób reprezentowania, a zarazem podejmowania przez polityków, spraw sektora handlu (dającego ok. 20 proc. PKB - co podkreślono). Podniesiono także sprawę wymiany informacji w obrębie samego środowiska handlowego.
  • Autor: Andrzej Faliński
  • Data: 18-12-2008, 14:42

To dobrze, że po doświadczeniu tzw. ustawy o woh, firmy polskiego handlu dostrzegają wspólnotę interesów sektora, ponad polityczno-publicystycznymi podziałami na firmy „dobre i złe". Handel nowoczesny stanął wobec istotnego zagrożenia i wiele zrozumiał - jako całość. Mam w tym swoją małą satysfakcję, bo zarówno o konieczności reprezentacji ponad różnicą pochodzenia kapitału, jak i o braku właściwego i merytorycznie odniesionego właśnie do handlu partnera do rozmowy po stronie władzy (np. w rządzie) pisałem i mówiłem od dawna. Dotarło gdzie trzeba, do firm i może (choć nie musi) być z tym lepiej.

Nie moją rolą teraz, czyli po spotkaniu prezesów, jest przesądzać, co rząd (kolejny zresztą) mógłby zrobić dla handlu - zgromadzeni prezesi wskazali na powołanie jakiejś komórki odpowiadającej za sprawy handlu, a skoro „oni" tak chcą, niech to będzie ważne: przynajmniej dziś. Ważne niech też będzie - nie tylko dziś, ale i na zawsze - że handel wystąpił razem ponad różnicą pochodzenia kapitału (i narodowości ). Warto bowiem wiedzieć, co zresztą postawił publicznie AC Nielsen, że 57 proc. handlu nowoczesnego, to firmy polskie. I mówić dziś o jakiejś dominacji obcych marketów, inwazji, zagrożeniu polskiego handlu itp. jest wyrazem złej woli i zwykłej niewiedzy. Oczywiście, że tzw. handel tradycyjny staje wobec wyzwań konkurencyjnych, walczy o przetrwanie, ale jego szansą, tak jak źródłem troski, jest właśnie handel nowoczesny -zdolny podać pomocną dłoń w procesie koncentracji potencjałów i konsolidacji firm mniejszych z większymi. A czy będzie to polska Emperia, czy portugalski EuroCash - nie ma większego znaczenia.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Moja organizacja (i ja sam) wypowiadała się w tym duchu od dawna, ostrzegając przed uruchomieniem agresywnych form konkurowania w warunkach tworzonych przez regulacje typu "ustawa o woh" . Dziś okazuje się, że mieliśmy rację: zagrożenie ograniczającymi regulacjami uruchomiło procesy inwestycyjne w obszarze mniejszych powierzchni, ale prym wiodą w tym właśnie firmy polskie, a nie zagraniczne. Być może i o to (między innymi) autorom osławionej ustawy chodziło, ale niech tam - poszło ku lepszemu, choć trzeba było długiej i trudnej walki o zmianę złego prawa i uświadomienie sobie zagrożeń wynikających z dzielenia rynku na "dobrych i złych".

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!