Portal Spożywczy - FMCG, handel, rynek spożywczy

Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
×

Subskrybuj newsletter
portalspożywczy.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Handel

Opłaty półkowe: chcesz sprzedać swój towar – najpierw płać! Co na to UOKiK?

  • Autor: Agata Kinasiewicz
  • Data: 14-02-2023, 15:21
Tzw. opłaty półkowe pobierane są przez niektóre sklepy od dostawców towaru. Aby dany produkt znalazł się na półce i wszedł do sprzedaży, producent czy dystrybutor nie tylko musi zagwarantować jak najniższą cenę, ale często musi zapłacić za to, że sieć sprzedawać będzie akurat jego produkt. Co na to UOKiK? Czy takie praktyki są zgodne z prawem?
Opłaty półkowe: chcesz sprzedać swój towar – najpierw płać! Co na to UOKiK?
Opłaty półkowe są często stosowane przez sklepy różnych sieci/ fot. Shutterstock

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Do naszej redakcji doszły skargi od producentów i dystrybutorów, którzy czują się zmęczeni i rozczarowani tym, że wiele sklepów żąda od nich zapłaty za to, że dany produkt trafi na półki sklepów i będzie dopuszczony do sprzedaży.

Dystrybutorzy skarżą się na opłaty półkowe

Jesteśmy dystrybutorem produktów bio i wege, które są w trendzie i często wypuszczają na rynek nowości. Jak wiadomo, nie każda nowość przyjęła się na rynku, w związku z tym rotacja towaru jest stosunkowo duża. Spotykamy się z problemem wprowadzania opłat półkowych - już dawno zakazanych na produkty z naszych kategorii. Kupcy bez ogródek przesyłają cennik usług, który należy zaakceptować jeśli dana nowość ma stanąć na określonym regale. Takie praktyki stosuje E.Leclerc, Intermarche oraz sieć Społem. Nawet gdy produkt słabo rotuje, to opłata "za półkę" gwarantuje, że będzie tam stał przez określoną ilość czasu. Takie podejście zabija biznes i tworzy swego rodzaju patologię, ponieważ zapłacenie tej opłaty nie gwarantuje żadnego obrotu. Dziwi nas, że w 2023 roku takie praktyki nadal są powszechne

- brzmi jeden z e-mail, jakie otrzymaliśmy w tej sprawie.

W kolejnym e-mailu dostaliśmy screen korespondencji, w którym przedstawiciel sieci E.Leclerc po prostu podaje wysokość opłat, jakie należy uiścić, żeby móc wprowadzić towar do sprzedaży.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

komentarze (6)

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Kajman 2023-02-14 15:44:13

    Temat nie jest nowością , dotyczy Wszystkich marketów trwa od lat 90tych. Wymuszanie opłat - haraczy od producentów .

    Odpowiedz
  • Karolina 2023-02-14 22:32:12

    Od ponad 20 lat pobiera się opłaty półkowe w każdej sieci. Poza tym gazetki promocyjne też są opłacane przez producentów a nie przez daną sieć.

    Odpowiedz
  • Paweł 2023-02-15 09:30:34

    Duze dykonty nie pobierają opłat za "wprowadzenie" ale mają szereg działaj marketingowych które proponują. Ale Lekrerki zaczynają współpracą od cennika - jeśli nie płacisz to nawet nie chcą rozmawiać

    Odpowiedz
  • ccv 2023-02-15 09:55:27

    w branży wszyscy wiedzą, że tzw. koncerny mają swoje budżeciki i umowy z sieciami, gwarantowane miejsce na półce, palecie, moduły gazetkowe itp., które zapewniają im miejsce i obecność na półce, sztab merchandiserów, superwizerów itp....mniejsi? no cóż, nie ma miejsca, może nie wszędzie, ale standardowo nie wystarczy chcieć, z molochami nie mają szans...

    Odpowiedz
  • KAM 2023-02-15 14:22:49

    Przecież wszyscy którzy dostarczają do sieci handlowych doskonale wiedzą jaki sztuczki z opłatami robią sieci. Kaufland, Carrefour, Auchan, Selgros, Makro, i wiele innych. Oficjalnie wszystkie opłaty są dobrowolne ale jak dostawca opłat nie potwierdzi nie ma sprzedaży, kupiec nie odbiera telefonów, nie odpowiada na emaile. UOKiK szuka różnych nieprawidłowości a tak prostych mechanizmów nie może skontrolować. Wystarczy zatrudnić dobrego KAM-a który wskaże takie zapisy w Umowach. Jego wynagrodzenie może być % od kar jakie UOKiK wystawi i będzie po roku milionerem. Od lat obserwuję te mimo wszystko mało skuteczne polowanie na sieci i opłaty i nic się w tej kwestii zasadniczo nie zmienia. Dlatego ważne jest aby uchwalić prawo iż cena za produkt jest jedyną formą współpracy z siecią handlową, wtedy nie będzie nikt miał wątpliwości.

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!