Opodatkowanie hipermarketów spowoduje wzrost cen?
W przekonaniu prof. Witolda Orłowsiego, głównego ekonomisty PwC, opodatkowanie sieci grozi podwyższeniem cen, ale warto brać na to poprawkę. – Ryzyko podwyżki cen jest zawsze, to nie będzie jakaś gigantyczna podwyżka, bo nie jest to wielki podatek. Czy konkurencja nas przed tym uchroni, czy nie, zobaczymy. Sklepy będą usiłowały przerzucić ten podatek na kogoś – mówił w programie "Dziś wieczorem" w TVP Info. Zauważył, że w projekcie wyznaczona jest niska powierzchnia sklepów, co oznacza, że wszyscy będą starali się solidarnie podwyższać ceny.
Z uzasadnienia projektu ustawy autorstwa PiS wynika, że w 2013 r. 175 sieci handlowych, które działały w sektorze sprzedaży detalicznej, wpłaciło łącznie podatki dochodowe w wysokości 440 mln zł. Kwota ta stanowi – według autorów propozycji – 0,47 proc. ich przychodów. Podatek od hipermarketów to nowe rozwiązanie, wcześniej niestosowane w Polsce. Ma ograniczyć transfer zysków ze sprzedaży detalicznej przez duże koncerny do innych krajów, stworzyć równe reguły konkurencji dla małych i dużych sklepów oraz przynieść dodatkowy dochód dla budżetu.
Cały tekst czytaj na stronie dlahandlu.pl.
